Formule 1 Tsunoda over de afstelling van Red Bull: ‘Ongelooflijk hoe Verstappen ermee om kan gaan’ Yuki Tsunoda / Gettyimages Door L. Maas 10. april 2025 F1 nieuws Max Verstappen Red Bull Yuki Tsunoda Yuki Tsunoda is bezig zich aan te passen aan het leven achter het stuur van Red Bull RB21, een auto die bekendstaat om zijn notoir veeleisende. Tsunoda onthulde dat hij tijdens zijn debuutweekend met Red Bull in de Formule 1 in Japan ervoor koos om dichter bij de setup van Max Verstappen te blijven en was diep onder de indruk van hoe de viervoudig wereldkampioen erin slaagde dit te laten werken. Na zijn eerste weekend in de RB21 merkte Tsunoda duidelijke verschillen op tussen het gedrag van de auto op de baan en in de simulator. Hij leek aanvankelijk natuurlijk in het ritme van het team te vallen, totdat hij in Q2 het cruciale moment miste voor het opwarmen van de banden. Dit kostte hem een betere positie en hij kwalificeerde zich slechts als veertiende, nadat Carlos Sainz een straf kreeg en zijn positie verloor. Tsunoda verklaarde dat zijn beperkte tijd achter het stuur, als gevolg van meerdere onderbroken trainingssessies, hem ertoe bracht zijn setup te wijzigen zodat deze meer leek op die van Verstappen. Hij benadrukte dat hij over het algemeen tevreden was met deze richting. De Japanse coureur vertelde dat hij de volledige setup van Verstappen in de simulator had uitgeprobeerd en was onder de indruk van hoe de viervoudig wereldkampioen dit kon beheersen. Hij voegde echter toe dat het team zich ervan bewust was dat dit niet de juiste richting was om de auto te ontwikkelen. Lees ook: F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen Balans “Wat betreft hoe ik het in de auto heb gedaan, voelt het tot nu toe goed. Het is nog te vroeg om te zeggen of ik me helemaal op mijn gemak voel, maar ik denk dat ik de balans van de auto aankan, wat voor veel andere coureurs moeilijk is geweest,” legde Tsunoda uit. “Eigenlijk gingen we over naar Max’ kant in plaats van mijn eigen setup, waarvan ik dacht dat het goed zou zijn. Verrassend genoeg ben ik in staat om behoorlijk goed te rijden, dus ik ben tot nu toe tevreden. “De richting die we in de simulator werkten, was een beetje anders dan in China, omdat de focus lag op het stabieler maken van de achterkant. De setup waar we uiteindelijk op uitkwamen, vond ik echt goed werken.” “Ook Max had een goed gevoel in de simulator, dus hij begon met dezelfde richting die ik al een goed gevoel had in Suzuka. Ik koos er echter voor om nog extremer in die richting te gaan, maar dat bleek niet te werken.” “Het is niet zoals de setup die Max in China gebruikte – China was iets specifieker, omdat het meer ging over beperkingen aan de voorkant. Maar Max’ setup helpt de achterkant, en die setup vind ik zeker uitdagend in de simulator. “Het is ongelooflijk hoe hij in staat is om met dat soort setup om te gaan.” Tsunoda benadrukte ook verschillen in de aanpak tussen Red Bull en zijn vorige team, Racing Bulls, als het gaat om het voorbereiden van de banden voor een kwalificatieronde. Waar VCARB actiever was in het begeleiden van coureurs met specifieke instructies voor de opwarmronde, laat Red Bull meer verantwoordelijkheid aan de coureur zelf. “Bij VCARB kregen we meer directe feedback over hoe we dingen moesten doen, terwijl Red Bull verwacht dat we zelf de strategie onderweg aanpassen. Het is een andere manier van werken en ik wil niet per se zeggen wat het beste is,” zei de Japanner. Hij voegde eraan toe dat de aanpak van Red Bull hogere eisen stelt aan ervaring, iets wat Max Verstappen in negen jaar heeft opgebouwd. “Max doet het helemaal natuurlijk, maar ik moet nog steeds uitzoeken welke aanpak het beste bij mij past. Het is een proces waarbij we als team ook werken om het iets gemakkelijker te maken.” Lees ook: Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco Lees ook: Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen Formule 1 Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco Formule 1 Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull Formule 1 Rode vlag: Charles Leclerc crasht in Monaco na domme fout van collega Formule 1 Charles Leclerc begint Lewis Hamilton te imiteren nadat hij dit zag Formule 1 FIA geeft F1-coureurs op het laatste moment nieuwe strenge regels voor de Grand Prix van Monaco
Formule 1 Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco
Formule 1 FIA geeft F1-coureurs op het laatste moment nieuwe strenge regels voor de Grand Prix van Monaco