Formule 1

Roland Molendijk roept op tot bandenoorlog in de F1

Roland Molendijk roept op tot bandenoorlog in de F1
Pirelli banden / Shutterstock

Komend weekeinde staat de Grand Prix van Brazilië voor de deur, Pirelli heeft nog niet bekendgemaakt welke banden er meegaan naar Interlagos.

Pirelli is al sinds 2011 de enige leverancier van banden in de Formule 1, de Italiaanse fabrikant nam toen het stokje over van Bridgestone dat tussen 2007 en 2010 de enige fabrikant was om autobanden te leveren.

In de Formule 1-podcast F1 aan Tafel van GrandPrix Radio leest presentator Bas van Veenendaal, tot afgelopen zomer één van de gezichten van ZiggoSport, het panel een ingestuurde vraag voor van Wytze Hagele, een luisteraar van de podcast. Bekijk het fragment hieronder:

“Iedere race kiest Pirelli drie typen banden uit, maar soms wordt er een band bijna helemaal niet gebruikt,” leest Van Veenendaal voor.

“Waarom kunnen teams zelf geen drie banden uitkiezen?” Zo ontstaat er toch veel meer strijd in een wedstrijd?”

In The Harbour Club in Vinkeveen, waar de studio staat waar F1 aan Tafel wordt opgenomen, overleggen de heren van het panel om te doorgronden of ze de vraag van Wytze goed begrijpen.

‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’

Lees ook: ‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’

“Je kunt wat anders gaan doen, maar dat doen ze nu ook al”

“Bedoel je dan de soft, de medium en de hard of bedoel je de compound van de soft…?” vraagt Ronald Molendijk zich af.

“Hij bedoelt de compound,” heeft Indy Dontje door.

De tweevoudig winnaar van de 24 uur van Daytona denkt dat de keuze bij de teams neerleggen niet voor meer strijd in wedstrijden zal zorgen en dat er in essentie niets aan het racen zal veranderen.

“Dat zou je kunnen beïnvloeden, maar iedereen zal dan uiteindelijk ook voor hetzelfde gaan, ben ik bang.”

Werner Budding is ook geen fan van het idee de keus bij de teams zelf neer te leggen.

“Is het niet gewoon om gelijkheid te creëren?” vraagt de autojournalist zich af.

“Ja, dat is wat ze doen natuurlijk,” reageert Van Veenendaal.

“Maar Wytze zegt dus eigenlijk van: ‘Geef ze nou wat meer mogelijkheden, misschien ontstaat daar ook nog iets.'”

Ronald Molendijk is minder sceptisch. De dj die bekendheid verwierf op televisie als jurylid van Idols, heeft vanuit zijn passie genoeg verstand van de Formule 1 om in de podcast aan te mogen schuiven en ziet meer mogelijkheden met de banden helemaal zitten.

“Ja graag zelfs,” reageert de muziekproducent.

“Ik verlang terug naar de bandenoorlog. Dat je vroeger gewoon Bridgestone en een ander merk had en dat werd steeds extremer. Te gek!”

Met ‘het andere merk’ doelt Molendijk, die naast Formule 1-expert ook showbizzdeskundige is bij SBS 6, op Michelin, dat tussen 2001 en 2006 evenals Bridgestone banden leverde aan Formule 1-teams. Dontje geeft aan dat er al wordt gewerkt aan de banden om de race spannender te maken.

“Je kunt wel wat anders gaan doen, maar dat doen ze nu al door middel de soft, de rooie, en de gele band,” vertelt de 32-jarige autocoureur.

“Je zag bijvoorbeeld een tegenovergestelde strategie in Mexico, waarbij Max begon op de medium en eindigde op de soft en de anderen andersom.”

Dontje refereert aan de omgekeerde strategie van Red Bull om Max Verstappen te laten starten op mediumbanden en pas later over te gaan op de softs. Hier won de Nederlander veel tijd mee en wist hij zichzelf van P5 uiteindelijk naar een tweede plaats te rijden in Mexico-Stad.

“Dat geeft die extra dimensie in de race, dus dat doen ze al. Maar misschien niet op de manier waarop Wytze het zou willen.”

Max Verstappen vestigt nieuw record in Brazilië

Lees ook: Max Verstappen vestigt nieuw record in Brazilië

‘Antonelli is een topper, maar er zijn rookies die een stap moeten gaan maken’

Lees ook: ‘Antonelli is een topper, maar er zijn rookies die een stap moeten gaan maken’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws