Formule 1

Red Bull wil piepjonge coureur (17) laten debuteren

Christian Horner
Foto: Red Bull
Door T. Visser 14. maart 2025

Red Bull heeft contact opgenomen met de FIA om een uitzondering te krijgen op de regel dat coureurs jonger dan 18 jaar geen superlicentie mogen ontvangen.

Het team wil de Britse rijder Arvid Lindblad promoveren tot officiële reservecoureur.

Helmut Marko bevestigde dit in een interview met Auto Motor und Sport.

“We hebben Ayumu Iwasa als onze reservecoureur,” zei Marko.

“Lindblad heeft de punten voor de superlicentie. We hebben ook een test van 300 km met hem voltooid in een Formule 1-auto op Imola. Theoretisch zou hij dus kunnen invallen.”

Het probleem is dat Lindblad pas in augustus 18 wordt. Daarom heeft Red Bull de FIA gevraagd om een uitzonderingsregel toe te passen.

Ook Kimi Antonelli kreeg uitzondering

Marko wees erop dat Kimi Antonelli al zo’n uitzondering heeft gekregen.

“We zien geen reden waarom dat niet ook voor Lindblad zou gelden. Dan hebben we al twee coureurs op de bank.”

Lindblad maakt dit weekend zijn debuut in de Formule 2 in Australië. De Brit maakte vorig jaar indruk in de Formule 3 door vier overwinningen te behalen.

Hij won zowel de sprintrace als de hoofdrace op Silverstone en vestigde zich daarmee als toptalent binnen Red Bull.

Hoewel Oliver Goethe en Pepe Marti ook in de Red Bull-opleiding zitten, wordt Lindblad gezien als de belangrijkste kandidaat voor een toekomstig F1-zitje.

Als Yuki Tsunoda of Isack Hadjar volgend jaar vertrekt, zou Lindblad hun plek kunnen innemen.

Toch is er op dit moment een obstakel. Red Bull heeft Iwasa als officiële reservecoureur, maar hij rijdt in de Japanse Super Formula en zal niet bij alle 24 Grands Prix aanwezig zijn.

Daarom wil Red Bull Lindblad als back-up achter de hand hebben. Marko sprak ook over Hadjar en twijfels binnen het team.

“Hadjar is duidelijk een snelle man, maar hij heeft niet veel gereden in Formule 1-auto’s. Geen vergelijking met Doohan, Bearman of Antonelli. Zij hebben zeker tien keer zoveel gereden als Hadjar.”

Red Bull is nu bezig om Lindblad meer testkilometers te geven.

“We moeten Honda betalen voor extra kilometers. Daardoor waren we beperkt in de TPC-tests. Maar we zetten daar nu op in. Onze Arvid Lindblad zal veel meer in een Formule 1-auto rijden.”

Dit wijst erop dat Red Bull Lindblad in 2026 naar de Formule 1 wil halen.

Met Tsunoda in zijn vijfde seizoen bij Racing Bulls lijkt de kans groot dat hij zal vertrekken.

Als dat gebeurt, ligt de weg open voor Lindblad om zijn debuut te maken in de koningsklasse van de autosport.

Laatste nieuws

Zie meer nieuws