Formule 1 FIA grijpt ineens in en Red Bull is ‘woedend’ Foto: Gettyimages Door Redactie 2. februari 2025 F1 nieuws FIA Red Bull De FIA komt met een nieuwe technische richtlijn die vanaf de Grand Prix van Spanje ingaat. De FIA komt met een nieuwe technische richtlijn die vanaf de Grand Prix van Spanje ingaat. Het doel is om de flexibiliteit van de voorvleugels te beperken en zo de technische reglementen beter te handhaven. Vanaf de seizoensstart – de Grand Prix van Australië – worden er ook strengere regels voor de achtervleugels gehandhaaft. Dit zal echter minder ingrijpend zijn, omdat de FIA eerder al heeft ingegrepen bij McLaren’s mini-DRS in Baku. Red Bull verrast door ontwikkelingen in 2024 Aan het eind van 2024 ontstond een ware technische oorlog in de Formule 1. McLaren wist het dominante Red Bull te verslaan door slim gebruik te maken van flexibele vleugels. Deze innovatie hielp teams om meer grip te krijgen in langzame bochten, terwijl de stabiliteit op hoge snelheid behouden bleef. Hierdoor konden ze stijvere ophangingen gebruiken zonder in te leveren op aerodynamisch evenwicht. McLaren was de eerste die dit systeem goed wist te benutten, gevolgd door Mercedes en later Ferrari. Red Bull had niet verwacht dat deze ontwikkeling zo’n grote impact zou hebben. Pierre Wache, technisch directeur van Red Bull, gaf toe dat de flexibele vleugels de concurrentie een grote voorsprong gaven. Daarnaast had Red Bull last van correlatieproblemen, waardoor de prestaties van hun RB20 tegenvielen. (Iets dat zeker bij Checo opviel.) Het team probeerde de FIA ervan te overtuigen dat de flexibele vleugels illegaal waren, maar de autosportfederatie zag geen overtredingen. FIA wijzigt koers na grote investeringen van Red Bull Aan het einde van het seizoen 2024 besloot de FIA om geen verdere tests uit te voeren op flexibele vleugels. Red Bull had hierop vertrouwd en investeerde veel in de ontwikkeling van hun RB21 met flexibele vleugels. Het team van Max Verstappen was ervan overtuigd dat ze in de winter het verloren terrein konden inhalen. Tot hun grote frustratie kondigde de FIA plotseling strengere controles aan voor de voorvleugels. Het Italiaanse AutoRacer meldt dat de maximale vervorming van de interne flappen wordt teruggebracht van 3 mm naar 2 mm. Voor de externe flappen gaat de limiet van 15 mm naar 10 mm. Veel teams vermoeden dat McLaren achter deze regelwijziging zit, omdat zij hun voorsprong willen behouden. Dit is niet de eerste keer dat een team een innovatie eerst gebruikt en later probeert te laten verbieden. Eerder gebeurde dit ook tijdens de ‘oliewar’, toen Mercedes Ferrari dwong hun motorstrategie te wijzigen.Voor Red Bull is de situatie extra pijnlijk, omdat hun grote investeringen in flexibele vleugels nu waardeloos lijken. Het team uit Milton Keynes is volgens het Italiaanse medium dan ook woedend op de FIA en voelt zich benadeeld door de nieuwe richtlijn. Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Zie meer nieuws Formule 1 Max Verstappen krijgt waarschuwing: ‘Kies niet voor Aston Martin om het geld’ Formule 1 Guanyu Zhou verloor bijna alle hoop, maar nu is hij terug Formule 1 Colapinto heeft iets gedaan wat Briatore aan Alonso in zijn topjaren doet denken Formule 1 Netflix wil Formule 1 gaan uitzenden Formule 1 Zo klinkt de McLaren waarmee Lando Norris kampioen wil worden Formule 1 Max Verstappen geeft miljoenen uit aan nieuw privé-vliegtuig