Formule 1

Pirelli-test onthult opvallend verschil tussen Leclerc en Hamilton

Ferrari testing door Lewis Hamilton
Foto: Ferrari

Er zijn er altijd coureurs die de eer hoog willen houden, zelfs als het alleen om een bandentest gaat. Zo ook bij de Pirelli-test in Barcelona, waar Charles Leclerc en Lewis Hamilton hun Ferrari’s over het asfalt stuurden – en waar de ene Ferrari-coureur toch nét iets sneller was dan de ander.

Pirelli organiseerde deze week een tweedaagse test op het Circuit de Barcelona-Catalunya om de nieuwe banden voor 2026 verder te ontwikkelen. Ferrari en McLaren leverden testcapaciteit, met Leclerc en Hamilton achter het stuur van de SF-24 en Oscar Piastri namens McLaren.

George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Lees ook: George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Minder millimeters

De auto’s waren aangepast om het verwachte downforceverlies van 2026 – zo’n 20 procent minder dan in 2025 – te simuleren. Ook waren de banden smaller dan de huidige exemplaren: 25 millimeter minder breed aan de voorkant en 30 millimeter aan de achterkant.

Op dinsdag was het Hamilton die met een 1:15.93 de snelste Ferrari-tijd neerzette, 0,13 seconden voor Leclerc. Toch moesten beide heren hun meerdere erkennen in McLaren’s Lando Norris, die een 1:15.21 reed.

Maar op woensdag sloeg Leclerc terug. Met 74 ronden op de teller zette de Monegask een 1:14.971 neer, bijna een volle seconde sneller dan Piastri en maar liefst 1,8 seconden voor Hamilton. Opmerkelijk genoeg was Hamilton op de tweede dag 0,8 seconden langzamer dan op dinsdag, terwijl Leclerc zijn eigen tijd met meer dan een seconde wist te verbeteren.

Testtijden zijn geen graadmeter

Voordat iemand conclusies trekt: testtijden in de Formule 1 zijn zo relevant als een snelheidsrecord in een supermarkt. De coureurs rijden namelijk verschillende programma’s, afgestemd op de wensen van Pirelli.

Dit betekent dat de ene rijder misschien lichte brandstof en nieuwe banden heeft, terwijl de ander met een volgeladen tank en oudere rubbers over het circuit ploegt.

Volgens Pirelli’s Mario Isola was de test desondanks bijzonder nuttig: “Het was een waardevolle sessie, vooral voor het vergelijken van de verschillende bandconstructies voor volgend seizoen. De data die we hebben verzameld, is cruciaal voor de verdere ontwikkeling van deze generatie banden.”

Na Barcelona reist Pirelli door naar Jerez, waar Alpine op 13 en 14 februari zal testen. Ook McLaren en Mercedes komen later nog aan bod. Vervolgens gaan Alpine en Williams op 2 en 3 maart in Bahrein verder met de bandentests.

Of Leclerc zijn snelheid daar opnieuw kan bevestigen? Dat zal moeten blijken. Maar één ding is zeker: ook al gaat het ‘alleen maar’ om een bandentest, niemand rijdt graag achteraan.

Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Lees ook: McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Laatste nieuws

Lees meer nieuws