Formule 1

Narain Karthikeyan: ‘Mijn reis naar de Formule 1 was een wilde rit’

Narain Karthikeyan
Foto: Narain Karthikeyan op Instagram
Door Redactie 3. februari 2025

Narain Karthikeyan was in 2005 de eerste Indiase coureur in de Formule 1. Hij vocht jarenlang om de top te bereiken en blikt nu terug op zijn lange weg naar de sport, zijn moeilijke jaren als achterligger en zijn ambitie om de volgende generatie Indiase talenten te helpen.

Karthikeyan groeide op in India in een tijd waarin autosport nauwelijks aandacht kreeg. Zijn vader reed rally’s en zijn eerste ervaringen met racen waren op oude Britse vliegvelden.

De vonk sloeg over toen een familielid in 1989 een seizoensoverzicht van de Formule 1 meenam uit Engeland.

“Ik zag die onboardcamera’s en dacht: ‘Dit is een geweldige sport’. Toen besloot ik dat ik India’s eerste Formule 1-coureur wilde worden, zonder te beseffen hoe moeilijk dat zou zijn.” vertelt hij in gesprek met Formula1.com.

Karting bestond nauwelijks in India en een professionele racecarrière leek onhaalbaar. Toch kreeg hij in de jaren ’90 de kans om in een lokaal gebouwde eenzitter te rijden met een Maruti Suzuki-motor.

Zijn vader moedigde hem aan om naar Europa te gaan, waar de competitie zwaarder was. Op de Winfield Racing School in Frankrijk was Karthikeyan meteen snel en verdiende hij een beurs om verder te racen.

Tekst gaat verder onder het Instagram-bericht.

De lange weg naar de Formule 1

In Engeland reed Karthikeyan in Formule Ford en later Formule 3. Geldgebrek bleef een probleem, maar dankzij sponsors zoals Marlboro en Tata kon hij blijven racen.

In 1999 trof hij sterke tegenstanders zoals Jenson Button en realiseerde hij zich dat een Formule 1-carrière mogelijk was. Zijn grootste kans liet hij echter liggen in Macau.

“Ik had een gigantische voorsprong, maar crashte. Dat is mijn grootste spijt. Als ik die race had gewonnen, had ik misschien direct een F1-contract gekregen.”

Hij testte later voor Jaguar, Minardi en Jordan. In 2005 kreeg hij eindelijk zijn kans bij Jordan, toen het team werd overgenomen door de Russische zakenman Alex Shnaider.

Het debuut bij Jordan

Karthikeyan noemt 2005 een magisch jaar, maar makkelijk was het niet. Het Jordan-team had weinig geld en de auto was verouderd. “De Toyota-motor was goed, maar de auto zelf was al twee jaar oud. Toch was het een Formule 1-auto en ik had mijn droom waargemaakt.”

Hoogtepunten waren een twaalfde startplek in Melbourne en een vierde plaats bij de chaotische race in Indianapolis, waar slechts zes auto’s aan de start verschenen. Zijn avontuur bij Jordan eindigde na één seizoen door geldgebrek.

Een tweede kans bij HRT

Na een periode als testcoureur bij Williams keerde Karthikeyan in 2011 terug bij HRT. Dat was geen topteam, maar de komst van de Grand Prix van India gaf hem extra motivatie.

“Een Indiase coureur in een Indiase Grand Prix? Dat had ik nooit durven dromen.” Hij moest zijn zitje halverwege het seizoen afstaan aan Daniel Ricciardo, maar wist via juridische stappen zijn plek terug te krijgen voor de race in India.

Hij finishte voor Ricciardo en versloeg de Virgin-auto’s, wat hem veel voldoening gaf. In 2012 bleef hij bij HRT, maar de auto was slecht en het team ging failliet.

Terug naar India

Na zijn Formule 1-carrière reed Karthikeyan in Japan en probeerde hij Le Mans en NASCAR. Tegenwoordig richt hij zich op jonge Indiase talenten en ontwikkelt hij een FIA Grade 2-circuit in Coimbatore. Samen met Karun Chandhok wil hij de volgende generatie ondersteunen.

Tekst gaat verder onder het Instagram-bericht.

“Infrastructuur is er nu wel in India, maar racen blijft duur. Wij willen helpen om de drempel lager te maken.” Zijn reis blijft een inspiratie. “Het is alsof iemand uit de Sahara meedoet aan de Winterspelen. Maar niets is onmogelijk.”

Laatste nieuws

Zie meer nieuws