Formule 1 Michael Schumachers voormalige race-ingenieur heeft weinig begrip voor Lewis Hamiltons excuses Lewis Hamilton / Gettyimages Door L. Maas 18. april 2025 F1 nieuws Ferrari Lewis Hamilton Luca Baldisserri Lewis Hamiltons overstap naar Ferrari is niet zonder hobbels verlopen, en nu is voormalig Ferrari-topingenieur Luca Baldisserri een van degenen die openlijk zowel de Brit als zijn nieuwe team bekritiseert. De zevenvoudig wereldkampioen heeft zelf toegegeven dat hij moeite heeft om zich aan te passen aan zijn nieuwe auto. Zo heeft hij onder andere problemen genoemd met onbekende remmaterialen en motorremmen. Maar Baldisseri zet vraagtekens bij de echtheid van deze verklaringen. “Ik geloof bepaalde dingen niet,” zei Baldisseri in een interview met Formula Critica. “Wat hij zei over motorremmen zijn excuses.” Baldisseri is van mening dat Lewis Hamilton is ingehaald door zijn teamgenoot en daarom probeert zijn gebrek aan prestaties te verklaren met technische redenen. “Hamilton heeft gezien dat de auto is zoals hij is, en dat zijn teamgenoot in staat is om hem meer tot het uiterste te drijven dan hijzelf.” “Op dat moment is het onvermijdelijk dat de vinger naar hem wordt gewezen. Dus kwam hij met deze verklaringen en geeft hij de rembeheersing de schuld van het gebrek aan snelheid.” Volgens Baldisseri ligt de schuld echter niet alleen bij Hamilton, want hij stelt ook vragen bij de inzet van Ferrari tijdens de overgangsperiode. “Wanneer een coureur van het kaliber van Hamilton van team wisselt, is het logisch dat het nieuwe team probeert te begrijpen wat de coureur tot zijn beschikking had bij het vorige team,” zei hij. “In het geval van Hamilton is het onduidelijk of dat überhaupt is gedaan, maar zo lijkt het niet. Als een coureur in de vierde race nog steeds zegt dat hij zich niet kan aanpassen aan de auto, roept dat onvermijdelijk de vraag op wat het team tot nu toe eigenlijk heeft gedaan.” Lees ook: FIA kondigt plotseling ontslag aan Communicatie met Riccardo Adami Een ander belangrijk probleem is de communicatie met Hamiltons nieuwe race-ingenieur, Riccardo Adami. “Er is nog geen sprake van symbiose tussen hen en dat is een grote last voor Adami, want het wordt niet gemakkelijk,” zei de Italiaan. Baldisseri verwijst ook naar een vergelijking van Toto Wolff, die het verschil in communicatie benadrukt tussen de jonge Kimi Antonelli en Hamiltons vroegere samenwerking met Mercedes-ingenieur Peter Bonnington: “Een coureur hebben die in eenlettergrepige woorden communiceert, en die ook nog eens Lewis Hamilton heet. Ik kan me voorstellen dat Adami moeite heeft om hem te begrijpen.” De speculaties over de toekomst zijn al begonnen. Volgens Eurosport Italia zou Ferrari, als Hamilton zijn vorm niet hervindt, in 2026 kunnen proberen Max Verstappen binnen te halen. Tegelijkertijd maakt Charles Leclerc duidelijk dat het hele team zich moet verbeteren. “Ik denk op dit moment niet te veel aan het kampioenschap. We moeten echt reageren, ook al zijn we daar al mee begonnen,” zei hij tegen RTBF. Lees ook: Red Bull doorbreekt stilte over de rol van Max Verstappen bij protest tegen George Russell Lees ook: Williams onthult wie volgend jaar hun teambaas is Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 FIA kondigt plotseling ontslag aan Formule 1 Red Bull doorbreekt stilte over de rol van Max Verstappen bij protest tegen George Russell Formule 1 Williams onthult wie volgend jaar hun teambaas is Formule 1 Robert Doornbos durft het aan en verklapt waar Max Verstappen in 2026 rijdt Formule 1 Nico Rosberg onthult bizar Ferrari-gerucht: verhuizing op komst Formule 1 Charles LecLerc niet blij met actie van Lewis Hamilton: ‘Ik haat het’