Formule 1

Mercedes baalt dat ze Verstappens tactiek niet hebben gekopieerd na de verrassende pole in Suzuka

Mercedes baalt dat ze Verstappens tactiek niet hebben gekopieerd na de verrassende pole in Suzuka
Max Verstappen / Gettyimages

Mercedes betreurt dat ze niet de strategie van Max Verstappen hebben gevolgd tijdens de kwalificatie, die de Nederlander vorige week de poleposition voor de Grand Prix van Japan opleverde.

Technisch directeur James Allison wees erop dat Red Bull en Max Verstappen een geheel andere benadering van de bandenvoorbereiding in Q3 kozen dan Mercedes had aanbevolen aan George Russell.

Terwijl Russell probeerde de banden koel te houden aan het begin van de ronde om oververhitting te voorkomen, zette Verstappen in op het goed opwarmen van de banden voor het technische openingsgedeelte.

Dat wierp zijn vruchten af, want Verstappen veroverde de poleposition met slechts een honderdste van een seconde, terwijl Russell genoegen moest nemen met de vijfde plaats.

Allison erkende dat Mercedes een verkeerde beslissing nam in het beslissende deel van de kwalificatie, vooral in het licht van de veranderingen die het Suzuka-circuit dit jaar heeft ondergaan.

“Ze hebben nieuw asfalt gelegd op ongeveer de helft van het circuit. Vooral het openingsgedeelte heeft een upgrade gekregen, met name de zeer snelle en veeleisende bochten 1 en 2 en het stuk omhoog door de Esses,” legde hij uit in een video van Mercedes.

Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1

Lees ook: Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1

Temperatuur

“De grootste uitdaging met nieuw asfalt is dat het veel moeilijker is om de banden op een temperatuur te krijgen waarbij ze grip hebben op het oppervlak. Daarna kom je op het oudere deel van het circuit, waar het asfalt ruwer is, en daar oververhitten de banden gemakkelijk. Dus de coureur moet het juiste compromis vinden tussen goed presteren in het eerste deel van het circuit en tegelijkertijd oververhitting aan het einde van de ronde voorkomen.”

“Over het algemeen moeten ze het laatste deel van de out-lap met grote intensiteit aanvallen, zodat de band klaar is voor bochten 1, 2 en omhoog door de Esses op het nieuwe asfalt. Maar dat kan later in de ronde kosten.”

Mercedes raadde Russell af om zijn eigen gevoel te volgen om de ronde te beginnen met warmere banden, en Allison erkent vandaag dat dit een fout was.

“Bij onze laatste poging was het duidelijk een verkeerde beslissing om George te vragen de ronde te beginnen met een iets lagere bandentemperatuur. Maar George had een duidelijk gevoel dat dit niet de juiste aanpak was – hij wilde vanaf het begin hard aanvallen,” legde hij uit.

“Het gevolg was dat de banden niet klaar waren in het eerste deel van de ronde. Dus we verloren daar veel tijd, waardoor het bijna niet meer uitmaakte wat er in de tweede helft gebeurde. We haalden daar ook niets uit, want de ronde was gewoon niet competitief.”

“Als je keek naar de auto’s die succesvol waren, en vooral de ronde die Max uit het niets reed om een indrukwekkende pole te pakken. Hij sloeg echt toe in het laatste sector van zijn out-lap en kreeg de banden goed warm, zodat hij kon aanvallen in het eerste deel van de ronde en vervolgens probeerde het vast te houden in het tweede deel. Als we dat hadden gedaan, zouden we zeker beter gepositioneerd zijn op de startgrid.”

Volgens James Allison staan de teams dit weekend voor een aanzienlijk ruwere baanoppervlakte in Bahrein, wat volgens hem in het voordeel van McLaren kan werken.

Hij legt uit dat het circuit in Bahrein veel zwaarder is voor de banden dan de eerdere races, en dat het asfalt zowel zeer ruw als zeer oud is. Het circuit is al vele jaren niet opnieuw geasfalteerd en na verloop van tijd wordt het asfalt oneffen, wat zowel de banden slijt als ze sneller doet oververhitten.

Allison verwacht daarom dat de race in Bahrein een grote uitdaging wordt, vooral als het gaat om het beheersen van de temperaturen in zowel de voor- als achterbanden en het minimaliseren van bandenslijtage gedurende de hele race.

Hij beoordeelt dat McLaren sterk staat onder de gegeven omstandigheden en waarschijnlijk een voordeel heeft in Bahrein.

Toch gelooft hij er sterk in dat Mercedes kan meedoen in de strijd om de podiumplaatsen, gebaseerd op hun prestaties tijdens de wintertests en de snelheid die ze hebben getoond ten opzichte van zowel Red Bull als Ferrari.

‘Dat is de toekomst’: Wolff moet dit ultimatum aan Russell stellen als Mercedes Verstappen kan binnenhalen

Lees ook: ‘Dat is de toekomst’: Wolff moet dit ultimatum aan Russell stellen als Mercedes Verstappen kan binnenhalen

Coureur die zichzelf beter vindt dan Max Verstappen eindigt in de muur

Lees ook: Coureur die zichzelf beter vindt dan Max Verstappen eindigt in de muur

Laatste nieuws

Zie meer nieuws