Formule 1

Melbourne-circuit wordt aangepast na twee zware crashes

Melbourne F1
Foto: Red Bull Content Pool
Door T. Visser 1. februari 2025

Het circuit van Albert Park in Melbourne ondergaat wijzigingen na twee grote crashes tijdens de Grand Prix van Australië in 2024.

Alex Albon crashte in de training na een destabilisatie van zijn auto op de kerbstone bij de uitgang van bocht 6. Dit was niet de eerste keer, in 2023 gebeurde hem precies hetzelfde op die plek.

Tijdens de race kwam George Russell in de problemen toen Fernando Alonso onverwacht langzaam de bocht inging. Russell knalde in de vangrails en kwam uiteindelijk op zijn zij tot stilstand midden op de baan.

Aston Martin komt met officiële reactie op overstap Max Verstappen

Lees ook: Aston Martin komt met officiële reactie op overstap Max Verstappen

Oplossing gezocht

De FIA sprak na afloop met verschillende coureurs over mogelijke aanpassingen aan het circuit. Er moest een oplossing komen die de veiligheid verbeterde, zonder de uitdaging van de bocht te verminderen.

Bocht 6 werd in 2022 al aangepast als onderdeel van een grote herziening van de baan. Veel coureurs vonden de bocht daarna juist interessanter en uitdagender, vanwege de blinde instuurhoek en de hoge snelheid.

Daarom wilde de FIA geen extreme aanpassingen doorvoeren. In samenwerking met de Australian Grand Prix Corporation (AGPC) werd een oplossing gevonden voor de editie van 2025, die op 16 maart de seizoensopener van de Formule 1 is.

Op recente foto’s, genomen door een lid van The Race Members Club, is te zien dat er al werkzaamheden plaatsvinden bij de beruchte bocht.

De FIA heeft bevestigd dat de uitgangskerb bij bocht 6 is vervangen. De overgang tussen negatieve en positieve kerbstones is verwijderd. De nieuwe kerb ligt nu volledig lager dan het wegdek, zodat auto’s niet meer destabiliseren bij het verlaten van de bocht.

Een woordvoerder van de FIA zei hierover: “Dit aanpassing verwijdert de overgang van negatieve naar positieve kerb, die eerder lokaal werd aangepast door slijpen om de overgang soepeler te maken. Het doel is om te voorkomen dat deze overgang een auto destabiliseert.”

Ook de grindbak is verlengd tot aan de achterkant van de kerb. Voorheen lag er een dunne strook kunstmatige uitloopzone, gevolgd door een smalle grasstrook en daarna pas grind.

Daarnaast is de barrière aan de linkerkant van bocht 7 verplaatst en opnieuw vormgegeven. Hierdoor wordt het risico verkleind dat een auto na een crash op de racelijn blijft liggen.

Deze wijzigingen kwamen tot stand na overleg tussen de FIA Safety Department, teams en coureurs. De FIA hoopt hiermee de veiligheid te vergroten, zonder de dynamiek van de bochten en het spektakel van de race te verminderen.

De AGPC vertelde aan het Australische medium Speedcafe dat een ingrijpendere wijziging mogelijk was geweest, bijvoorbeeld door de snelheid bij bocht 6 drastisch te verlagen. Dit werd echter niet wenselijk geacht, omdat de nieuwe technische reglementen voor 2026 waarschijnlijk al zullen zorgen voor lagere bochtensnelheden.

Helmut Marko kondigt aan wie hem moet opvolgen bij Red Bull

Lees ook: Helmut Marko kondigt aan wie hem moet opvolgen bij Red Bull

Lewis Hamilton waarschuwt Ferrari voor beslissing van George Russell

Lees ook: Lewis Hamilton waarschuwt Ferrari voor beslissing van George Russell

Laatste nieuws

Zie meer nieuws