Formule 1

McLaren verklaart het ‘onaanvaardbare’ remdrama van Lando Norris in Shanghai

McLaren verklaart het ‘onaanvaardbare’ remdrama van Lando Norris in Shanghai
Lando Norris / Gettyimages

Een historisch moment voor McLaren werd tegelijkertijd een nachtmerrie achter het stuur, toen Lando Norris zich naar de finish vocht voor een epische een-twee.

Op het Shanghai International Circuit behaalde McLaren hun 50e een-twee in de geschiedenis van de Formule 1, toen Oscar Piastri als winnaar over de finish kwam en Norris kort daarachter als tweede eindigde.

Maar de triomf werd overschaduwd door een remprobleem in de auto van Norris. Hij had vanaf het begin voorin meegereden en hield lange tijd een comfortabele voorsprong op zijn concurrenten. Maar tegen het einde van de 56 ronden veranderde dit drastisch.

George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Lees ook: George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Rempedaal

Een geleidelijk verslechterend rempedaal dwong Norris om zijn rijstijl aan te passen en zich meer te richten op overleven dan op aanvallen. Wat eerder een voorsprong van zeven seconden op George Russell op de derde plaats was, kromp tot slechts 1,3 seconden bij het vallen van de geblokte vlag.

“We zijn blij met het een-twee-resultaat, maar we hadden een probleem met het rempedaal op Lando’s auto, dat we de laatste twintig ronden moesten beheren,” zei Stella.

“Lando en het team hebben geweldig werk geleverd door de situatie te managen en de rijstijl aan te passen aan het probleem, dat vervolgens erger werd en het resultaat in gevaar bracht, wat onaanvaardbaar is vanuit een betrouwbaarheidsstandpunt – we moeten beter presteren.”

Lek boven

Het probleem bleek een lek te zijn in een component, zij het niet in de remleiding zelf. Stella wilde niet in detail treden, maar legde uit dat de oplossing lag in het beperken van de maximale remdruk om verdere schade te voorkomen.

“We begrijpen wat het probleem is, maar ik kan het om IP-redenen niet onthullen,” legde hij uit. “Maar in wezen ging het om een lek in een van de componenten, niet in de remleiding, maar ergens anders, en de belangrijkste actie was het beperken van de piekdruk op de remmen.”

Dit lek beïnvloedde de respons van het rempedaal en dwong Norris tot drastische aanpassingen.

“Je kon remmen, maar heel, heel voorzichtig,” zei hij. “Dus waar je normaal bij 100 meter remt, werd het 200 meter, en tegen het einde 300 meter, omdat Lando het gaspedaal moest loslaten, naar een bepaalde snelheid moest rollen en dan heel weinig remdruk mocht toepassen.”

Stella sloot af met een duidelijke boodschap: “We moeten beter worden.”

Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Lees ook: McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Laatste nieuws

Lees meer nieuws