Formule 1

McLaren op weg naar de vroegste kampioenszege sinds Senna en Prost

McLaren op weg naar de vroegste kampioenszege sinds Senna en Prost
Oscar Piastri en Lando Norris / Gettyimages
Door L. Maas 29. mei 2025

Oscar Piastri en Lando Norris stormen af op een historische mijlpaal.

McLaren raast richting een van de meest overtuigende constructeurstitels in de geschiedenis van de Formule 1. Het team domineert het huidige seizoen en heeft de concurrentie al zwaar onder druk gezet. Als deze lijn zich doorzet, kan het kampioenschap al beslist zijn lang voordat de laatste race wordt verreden.

Lando Norris pakte vorige week de overwinning in de Grand Prix van Monaco, wat McLarens zesde zege uit acht races dit jaar betekende.

Samen met teamgenoot Oscar Piastri heeft hij podiumplaatsen behaald in zeven van de eerste acht races, wat het totale puntenaantal van het team op indrukwekkende 319 brengt.

De dichtstbijzijnde achtervolgers van Mercedes staan op slechts 147 punten. Dat betekent dat McLaren momenteel meer dan twee keer zoveel punten heeft als zijn naaste rivaal.

Als de teams in dit tempo doorgaan met punten verzamelen, zou McLaren het kampioenschap al kunnen veiligstellen met nog zeven races te gaan van de in totaal vierentwintig.

Dat zou betekenen dat ze het kampioenschap mogelijk winnen met bijna een derde van het seizoen nog te gaan.

‘Geheime ontmoeting tussen Max Verstappen Toto Wolff op Sardinië’

Lees ook: ‘Geheime ontmoeting tussen Max Verstappen Toto Wolff op Sardinië’

Niet meer voorgekomen sinds 1988

De laatste keer dat een team zo vroeg de titel veiligstelde was in 1988, en ook toen was het McLaren.

Destijds was het de legendarische combinatie van Ayrton Senna en Alain Prost die in het iconische MP4/4-chassis nieuwe standaarden zette voor dominantie.

Het team werd dat jaar slechts één keer verslagen in zestien races en verzekerde zich van de titel met nog vijf races te gaan.

Hoewel McLarens wagen dit jaar niet dezelfde tijdsvoorsprong heeft als in 1988, zijn de stabiliteit en efficiëntie van zowel Norris als Piastri een doorslaggevende factor.

Andere topteams hebben meer ongelijkheid in prestaties tussen hun coureurs. Bij Red Bull bijvoorbeeld heeft Max Verstappen bijna alle punten voor het team in zijn eentje gescoord.

Zijn vorige teamgenoot Liam Lawson werd vervangen na slechts twee puntloze races, en zijn vervanger Yuki Tsunoda heeft een bescheidener deel van de resterende punten binnengehaald.

Ook Ferrari en Mercedes kampen met vergelijkbare onevenwichtigheden. Bij Mercedes heeft George Russell meer dan twee keer zoveel punten als de nieuwe coureur Andrea Kimi Antonelli. Bij Ferrari zijn de punten gelijkmatiger verdeeld, maar niet met dezelfde effectiviteit als bij McLaren.

De strijd om het coureurskampioenschap blijft echter open. Slechts drie punten scheiden Piastri en Norris, met Verstappen die hen op de hielen zit en slechts 25 punten achter Piastri staat.

Met minimale verschillen in rondetijden en nieuwe technische wijzigingen op komst, kan de dynamiek in het veld snel veranderen.

Bovendien staat het veld voor een wijziging in het motorreglement volgend jaar, en de vraag is wanneer teams hun ontwikkelingsinspanningen gaan richten op de auto voor volgend seizoen.

Dat zou bepalend kunnen zijn voor de vraag of McLaren het kampioenschap vroegtijdig afsluit en of Verstappen nog een serieuze uitdaging kan vormen in het individuele klassement.

Onrust binnen Red Bull: medewerkers krijgen geheimzinnige instructie

Lees ook: Onrust binnen Red Bull: medewerkers krijgen geheimzinnige instructie

Max Verstappen krijgt slecht nieuws: ‘Twee tot drie jaar’

Lees ook: Max Verstappen krijgt slecht nieuws: ‘Twee tot drie jaar’

Laatste nieuws

Lees meer nieuws