Formule 1

McLaren onder vuur na opvallende online actie van Jos Verstappen

Jos Verstappen
Jos Verstappen / Gettyimages

De Formule 1-wereld kijkt met spanning naar de vleugels van McLaren. De aanleiding is een retweet van Jos Verstappen.

De vader van Max deelde namelijk een video waarin te zien is hoe de achtervleugel van de McLaren-bolide bij hoge snelheid lijkt te bewegen.

Deze video toont beelden van de strijd tussen Lando Norris en Oscar Piastri in Japan.

De camera op de achtervleugel van Norris laat zien dat de vleugelopening lijkt te variëren.

Een oplettende gebruiker op X schreef: “Jos retweet dit niet zomaar. Er gebeurt iets GROOTS op de achtergrond.”

En voegde toe: “De komende weken tot Barcelona worden interessant.”

Dat Barcelona genoemd wordt is niet toevallig. De FIA heeft namelijk aangekondigd dat er bij de Grand Prix van Spanje nieuwe technische richtlijnen in werking treden.

Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Lees ook: Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Vleugeldrama

Die hebben dan wel betrekking op de voorvleugels, maar de verwachting is dat tegen die tijd ook het achtervleugel-verhaal afgerond moet zijn.

Red Bull-teambaas Christian Horner is alvast op zijn hoede. “Er is onzekerheid over wie deze veranderingen zullen raken,” zei hij na afloop van de race in Japan.

“Je ziet dat het werkgebied van deze auto’s heel smal is, dus zo’n wijziging aan de voorvleugel is behoorlijk ingrijpend.”

De FIA heeft dit seizoen al eerder ingegrepen. Voor de openingsrace in Australië werd een nieuwe richtlijn uitgevaardigd rond flexibele achtervleugels.

Daarna volgde een nog strengere controle in China. De regels schrijven nu voor dat de vleugel niet meer dan 0,5 millimeter mag buigen onder een verticale belasting van 75 kilo.

In China gold zelfs tijdelijk een maximum van 0,25 millimeter. Toch lijkt het probleem volgens sommige teams nog steeds niet volledig opgelost.

Pierre Waché van Red Bull zei eerder: “Het is nog steeds zichtbaar. Ik denk dat McLaren nog steeds dat mini-DRS-ding doet.”

Daarmee bedoelt hij een systeem waarbij het vleugeloppervlak net genoeg meegeeft om bij hoge snelheid de luchtweerstand te verlagen.

McLaren doet het vooralsnog uitstekend. Na drie races staan ze bovenaan in het constructeurskampioenschap met 36 punten voorsprong op Mercedes.

In het rijderskampioenschap leidt Norris met slechts één punt voorsprong op Max Verstappen.

Die laatste won wel de Grand Prix van Japan, waar hij vanaf pole-position de race wist te controleren.

McLaren won de andere twee races, waaronder een dominante 1-2 in China. Of de dominantie van McLaren te danken is aan slimme aerodynamica of aan een reglementaire grijze zone, is dus nog niet duidelijk.

Wat wel duidelijk is: Jos Verstappen’s retweet heeft olie op het vuur gegooid. De FIA staat nu onder druk om tot een definitief oordeel te komen vóór de race in Barcelona.

Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

Lees ook: Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Lees ook: George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Laatste nieuws

Zie meer nieuws