Formule 1

McLaren is mogelijk al aan het valsspelen

McLaren
Foto: Getty Images
Door T. Visser 18. maart 2025

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft toegegeven dat hij het vreemd vindt hoe McLaren erin slaagt om zowel de banden snel op temperatuur te krijgen als ze beter te beheren dan de rest van het veld.

De start van het Formule 1-seizoen van 2025 laat zien dat het team uit Woking een aanzienlijk voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie. Dat voordeel lijkt voort te komen uit het vermogen van de auto om de banden gedurende een hele ronde in het optimale werkvenster te houden.

McLaren won daardoor veel tijd per ronde en dat hielp Lando Norris en Oscar Piastri om de eerste startrij te veroveren voor Max Verstappen van Red Bull. De Nederlandse coureur verloor terrein op de McLaren-rijders in de derde sector.

Bekijk hieronder: Tom Coronel over de kansen van Max Verstappen

Daar wisten ze bijna drie tienden van een seconde op hem te pakken. Dit kwam volledig doordat de McLaren-auto’s hun banden beter binnen het werkbereik hielden.

Ook in de race was dit duidelijk zichtbaar. Max Verstappen had in de eerste stint last van bandenslijtage, terwijl Norris en Piastri juist wegreden bij de rest.

Christian Horner wees hier na de race ook op en gaf aan dat het vreemd was hoe McLaren dit voor elkaar kreeg. Hij zei tegen de aanwezige media,

“Het is heel vreemd. Ze krijgen de banden snel op temperatuur en kunnen ze daarna langer in het juiste werkvenster houden dan wie dan ook.”

Horner gaf McLaren bovendien de credits voor hun uitgebalanceerde auto, vooral in de derde sector:

“Hun auto lijkt erg goed in balans te zijn. Vooral in de laatste sector hebben ze een aanzienlijk voordeel.”

Volgens het doorgaans goed ingevoerde AutoRacer vermoedt Red Bull dat het team in papajakleurige auto’s slimme technieken gebruikt om de banden beter te laten presteren. Wat McLaren precies doet, is niet bekend.

Ook is het onduidelijk of hun methode binnen de regels valt. Red Bull denkt namelijk dat McLaren een technisch trucje toepast op het gebied van bandenmanagement.

Vorig jaar waren er geruchten over water dat in de banden werd gepompt om de temperatuur beter te reguleren. De FIA deed toen onderzoek maar vond geen bewijs voor illegale praktijken.

McLaren heeft nog niet gereageerd op de geruchten.

Red Bulls strategie voor Max Verstappen

Tijdens de race begon het op een gegeven moment te regenen. McLaren besloot direct naar binnen te gaan om over te schakelen op intermediate-banden.

Max Verstappen bleef echter een paar ronden langer buiten voordat hij uiteindelijk ook de pits in kwam.

Horner legde uit dat de strategie erop gericht was om Norris misschien via een overcut in te halen.

Horner: “We dachten dat we Norris misschien konden verschalken door langer buiten te blijven en hem in de pits te passeren.”

“Achteraf gezien was het misschien niet de juiste keuze, maar op dat moment leek het een kans die we moesten grijpen.”

Red Bull lijkt op dit moment per ronde ongeveer drie tienden van een seconde tekort te komen op McLaren.

Het team zal dit gat snel moeten dichten als het de titelstrijd levend wil houden.

Laatste nieuws

Zie meer nieuws