Formule 1

Max Verstappen onthult bizar Red Bull-probleem: ‘Mijn voeten vlogen van de pedalen’

Max Verstappen
Max Verstappen / Red Bull

Max Verstappen beleefde een ronduit bizar moment tijdens de sprintkwalificatie in Canada en zijn uitleg achteraf maakte duidelijk hoe ernstig de situatie bij Red Bull werkelijk is.

Niet de startplaats waar hij op gehoopt had, maar de zevende positie op de startgrid voor de sprintrace op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal.

Max Verstappen sloot de sprintkwalificatie op vrijdag af met een behoorlijke achterstand van meer dan een halve seconde op polehouder George Russell, die namens Mercedes de snelste tijd reed.

Opvallend genoeg leek Verstappen aanvankelijk nog een serieuze kanshebber voor een hoge startpositie. Aan het einde van het eerste deel van de kwali stond hij namelijk op de derde plek, slechts iets meer dan een tiende seconde langzamer dan snelste man Lewis Hamilton.

Daarna liepen de problemen echter snel op. In het tweede deel klaagde Verstappen al vroeg via de boordradio dat zijn auto maar bleef stuiteren, en hij keerde gefrustreerd terug naar de pits terwijl hij op dat moment in de gevarenzone stond als negende. 

Hij wist ternauwernood SQ3 te bereiken, maar ook in het derde deel kon hij geen aanspraak maken op een betere positie dan zevende.

Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen

Lees ook: Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen

Voeten van de pedalen

Na afloop liet Verstappen tegenover de media weinig aan de verbeelding over.

 “Mijn gevoel in de auto was niet erg prettig,” aldus de Nederlander. “Ik had veel moeite met het rijgedrag van de auto, al die hobbels. Ik kon het gaspedaal niet intrappen.” 

Opmerkelijker nog was zijn toelichting op het fysieke probleem dat hij ondervond. “Mijn voeten vlogen zelfs van de pedalen af, dus dat maakte het erg moeilijk om constant te blijven, en dat is iets wat we moeten onderzoeken,” voegde hij eraan toe.

Teamgenoot Isack Hadjar eindigde als achtste, waardoor Red Bull als geheel een dag om snel te vergeten beleefde. Mede door de regels rondom parc fermé voor de sprintrace is het voor het team niet mogelijk om de auto-afstelling aan te passen voordat de sprintrace plaatsvindt.

Gevraagd hoe de rest van het weekend er voor hem uit zou kunnen zien, haalde Verstappen zijn schouders op.

 “Ik weet het niet, we zullen zien,” zei hij. Eerder op vrijdag had Red Bull-teambaas Laurent Mekies de verwachtingen van het team al getemperd door te stellen dat er nog meerdere stappen nodig zijn voordat Red Bull structureel vooraan kan meerijden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Herstel blijft ongelijkmatig verlopen

Canada lijkt voorlopig een terugval te betekenen naar de moeizame vorm van het begin van het seizoen, ondanks de positieve ontwikkelingen die Red Bull in Miami nog liet zien na het introduceren van upgrades. Ook dit weekend bracht het team nieuwe onderdelen mee naar Montreal, maar de eerste dag verliep allesbehalve vlekkeloos.

Mekies was er al eerder open over dat het herstelproces van Red Bull niet vanzelfsprekend soepel zou verlopen. 

“We denken niet dat het een mooi, lineair herstelproces zal worden waarbij we de achterstand na elke race inhalen,” aldus de teambaas. “Er zullen wat hobbels op de weg zijn.” 

Hij erkende dat Miami het team weer in de race had gebracht, maar benadrukte tegelijkertijd dat er nog veel werk te verzetten is. “We weten dat we nog meer nodig hebben, maar het bevestigt dat we de meeste problemen uit het begin van het seizoen hebben opgelost.”

‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen

Lees ook: ‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen

Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten

Lees ook: Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten

Laatste nieuws

Lees meer nieuws