Formule 1

Max Verstappen geeft zijn eerlijke mening over falende Liam Lawson

Max Verstappen en Liam Lawson
Foto: Red Bull / Getty Images

Max Verstappen valt weinig te verwijten wat betreft zijn start van het seizoen 2025. Hij haalt consequent het maximale uit de RB21. Helaas ontbreekt het de nieuwste Red Bull aan de prestaties die nodig zijn om echt vooraan mee te doen.

Liam Lawson rijdt achteraan in het veld, en hoewel dat waarschijnlijk geen eerlijke afspiegeling is van het werkelijke tempo van de RB21, oogt het toch zorgwekkend.

Verstappen denkt zelfs dat Lawson sneller zou zijn in een VCARB, juist omdat de RB21 zo moeilijk te besturen is.

Tijdens de wintertests klonk Max Verstappen aanvankelijk nog positief. Hij was optimistisch over de balans van de auto en noemde het een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger.

Maar na de eerste races blijkt duidelijk dat Red Bull nog flink wat werk te doen heeft. Verstappens positie in het kampioenschap verhult in zekere zin de tekortkomingen van de auto.

In de sprintrace in China waren zowel Lewis Hamiltons Ferrari als Oscar Piastri’s McLaren sneller, en George Russell zat Verstappen op de hielen richting het einde. Russells tweede plaats in de kwalificatie bevestigde bovendien dat Mercedes ook een serieuze bedreiging vormt.

Bij VCARB maakt Yuki Tsunoda indruk door Antonelli en Norris achter zich te houden in de sprintrace, en hij kreeg in Q3 gezelschap van zijn teamgenoot Isack Hadjar. Daarmee bevestigde het team uit Faenza hun sterke seizoensstart.

Jamie Chadwick is geschokt over wat de mensen dicht bij Lando Norris hem niet vertellen

Lees ook: Jamie Chadwick is geschokt over wat de mensen dicht bij Lando Norris hem niet vertellen

De kracht van de VCARB 02

Hoewel ze op racedag niet met de absolute top kunnen meedoen, laten ze over één ronde indrukwekkende snelheid zien. De VCARB 02 overtreft alle verwachtingen, zowel qua rondetijd als rijgedrag. Tsunoda en Hadjar zijn erg lovend over hun bolide, die hen regelmatig richting de top 10 brengt.

Toen Verstappen werd gevraagd naar het tempo van VCARB, antwoordde hij eerlijk: “Ze doen het echt goed. Ze zitten heel dicht bij mij – misschien zegt dat ook wel iets.”

Het is niet de eerste keer dat Red Bull een auto aflevert die lastig is om mee te rijden, en de RB21 lijkt die lijn door te trekken. Verstappen weet nog steeds het maximale eruit te halen, maar dat geldt niet voor Liam Lawson, die moeite heeft om in het ritme te komen.

Christian Horner zei vorig jaar nog dat het een prioriteit was om de auto makkelijker bestuurbaar te maken, maar dat doel lijkt nog niet bereikt. Verstappens recente uitspraken schetsen een zorgelijk beeld:

“Zijn we het vierde team qua snelheid? Zo voelt het wel,” vertelde hij aan De Telegraaf. “Ik denk dat Liam Lawson sneller zou zijn in de Racing Bulls-auto. Onze auto is extreem moeilijk.”

Hoewel Lawson daadwerkelijk het risico loopt zijn zitje te verliezen, zullen Verstappens uitspraken ongetwijfeld niet goed vallen bij de engineers in Milton Keynes.

Ondanks intensieve ontwikkelingsinspanningen is het gat met McLaren nog steeds aanwezig. Zelfs Ferrari en Mercedes, die beide last hebben van grillige prestaties, lijken meer snelheid beschikbaar te hebben.

De vraag bij die teams is of ze het maximale uit hun pakket kunnen halen. Bij Red Bull draait het eerder om de zorg dat ze het plafond van de RB21 al bereikt hebben.

Met de nieuwe regels voor 2026 in aantocht, moeten teams hun middelen strategisch inzetten, en Red Bull lijkt nu al door zijn ideeën heen te raken binnen het huidige reglement. Dat is mogelijk precies wat Verstappen voelt – want zijn titelverdediging lijkt steeds lastiger te worden.

F1-coureur uit sessie gehaald tijdens de GP van Saoedi-Arabië, terwijl het team het probleem onderzoekt

Lees ook: F1-coureur uit sessie gehaald tijdens de GP van Saoedi-Arabië, terwijl het team het probleem onderzoekt

Rode vlag na harde Red Bull-crash in vrije training

Lees ook: Rode vlag na harde Red Bull-crash in vrije training

Laatste nieuws

Zie meer nieuws