Formule 1 Martin Brundle merkte iets ‘interessants’ op toen hij de data van Max Verstappen bestudeerde na de GP van China Max Verstappen / Gettyimages Door L. Maas 25. maart 2025 F1 nieuws Martin Brundle Max Verstappen Red Bull Ondanks een weekend zonder podiumplek in Shanghai verliet Max Verstappen de Grand Prix van China met opgeheven hoofd. In een seizoen waarin Red Bull onder druk lijkt te staan liet de viervoudig wereldkampioen opnieuw zien waarom je hem nooit moet afschrijven. Max Verstappen moest genoegen nemen met een plek buiten het podium in Shanghai maar dat deed zijn humeur geen kwaad. Hoewel Red Bull momenteel de vierde snelste auto op de grid lijkt te hebben wist de Nederlander toch degelijke punten te scoren in de eerste races van het seizoen. Zijn vermogen om onder moeilijke omstandigheden te presteren wierp zijn vruchten af in Australië waar hij in de regen bijna Lando Norris wist in te halen. En toen McLaren tegenviel in de sprintkwalificatie in China greep Verstappen zijn kans en pakte zes extra punten op zaterdag. Oscar Piastri won overtuigend vanaf pole position terwijl Verstappen zich knap naar een vierde plaats vocht als beste van de rest. Na afloop gaf hij toe dat de Red Bull van dit jaar lastig onder controle te krijgen is en hij suggereerde zelfs dat Liam Lawson wellicht beter af zou zijn bij zusterteam Racing Bulls dat volgens hem over een bredere afstelmarge beschikt. Martin Brundle dook in de data van Verstappen Martin Brundle sprak samen met David Croft op Sky Sports F1 na de race in Shanghai. Terwijl ze wachtten op de podiumceremonie zei Brundle: “Max’ laatste ronde een 1:35,4 – zijn snelste ronde van de Grand Prix – was duidelijk sneller dan die van wie dan ook aan het einde van de race.” “Interessant toch? Max’ snelheid kwam echt tot leven in het laatste derde deel van de race.” David Croft antwoordde: “Had hij gewoon meer rubber over dan de rest? Of zoals jij suggereerde in het commentaar werkte de Red Bull beter met minder brandstof?” “Had hij het moeilijk in de beginfase omdat hij wat kleurloos was na het verlies van een paar plaatsen bij de start maar hij vocht zich uiteindelijk knap terug naar die vierde plek.” Verstappen verloor direct plaatsen aan Charles Leclerc en Lewis Hamilton in een zeldzaam moment waarin zijn start niet perfect was. Hamilton had het zwaar tijdens de hele race en na twee pitstops had hij nooit het tempo om zijn oude titelrivaal bij te halen. Leclerc kon Verstappen in de slotfase niet meer achter zich houden na een mooie strijd en naarmate de auto van de Nederlander lichter werd leek hij ook een stuk makkelijker te besturen. Verstappen is gewend om races in zijn eigen tempo te domineren en toch te winnen maar dat voordeel heeft hij dit seizoen niet. Hij ging zorgvuldig om met zijn banden net als zijn rivalen aan de kop van het veld en volgde dezelfde eenstopstrategie om daarna in de slotfase toe te slaan. Er was weinig meer wat hij had kunnen doen en als de Grand Prix een paar ronden langer had geduurd was hij waarschijnlijk alsnog op het podium geëindigd na Norris’ remproblemen. In een interview na de race zei Verstappen: “De start van de race was best lastig op de mediums. We reden in ons eigen tempo wat duidelijk langzamer was dan de auto’s om ons heen omdat we probeerden de banden niet kapot te rijden.” “Op de harde banden begon het ook moeilijk maar in de tweede stint zag het er veel beter uit en hadden we ineens veel meer snelheid in de auto.” “De laatste 19 ronden waren positiever en beter dan verwacht want we reden rondetijden die gelijk lagen met de koplopers.” “De auto was beter te besturen en er was veel meer grip dus alles voelde hoopvoller aan en het was leuker om te rijden.” Lees ook: ‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1 Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes Formule 1 ‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag Formule 1 Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1 Formule 1 McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage Formule 1 Max Verstappen botst met Sky Sports en vertelt ze glashard de waarheid Formule 1 F1-coureur deze week slachtoffer geworden van heftige beroving
Formule 1 ‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag