Formule 1 Liam Lawsons radioberichten van Chinese GP onthullen de omvang van Red Bulls problemen Liam Lawson / Gettyimages Door L. Maas 25. maart 2025 F1 nieuws Liam Lawson Red Bull Tijdens de laatste Grand Prix werd Liam Lawson op brute wijze op de proef gesteld. Liam Lawsons problemen met de Red Bull RB21 zetten zich voort tijdens de Chinese Grand Prix. De vervanger van Sergio Perez rijdt nu naast viervoudig wereldkampioen Max Verstappen. Het is een enorme uitdaging voor de jonge Nieuw-Zeelander, en de druk lijkt hem parten te spelen. Na zijn uitval in de seizoensopener in Australië was de hoop dat hij in China de zaken kon omdraaien. Helaas verliep het anders. Lawson slaagde er niet in om zich beter te kwalificeren dan P20, zowel voor de sprintrace als voor de Grand Prix zelf, en zijn moeite om zich aan te passen aan de RB21 werd nog duidelijker. Tegelijkertijd doen er nu speculaties de ronde over of Lawson überhaupt de rest van het seizoen zijn zitje behoudt. Verschillende bronnen beweren dat Racing Bulls-coureur Yuki Tsunoda mogelijk al tijdens de Japanse Grand Prix zijn plaats zou kunnen innemen. Tijdens het raceweekend op het Shanghai International Circuit sprak Lawson met Sky Sports F1 en beschreef hij zelf de situatie: “Ik moet het onder de knie krijgen. Het was een rommelige sessie en als we geen last hadden gehad van verkeer en dergelijke, had het misschien oké kunnen zijn, maar eerlijk gezegd is het nog steeds niet goed genoeg dat we deze problemen hebben. En dat is de reden dat we eruit liggen – we zouden snel genoeg moeten zijn op onze eerste ronde.” Zijn radiocommunicatie met het team tijdens de race in China toonde ook duidelijk zijn frustraties en het gebrek aan begrip van het gedrag van de auto. Met nog 22 races te gaan is er niets beslist, maar Lawson moét nu snel gaan presteren als hij wil bewijzen dat hij thuishoort tussen de besten. Alle radioberichten van Liam Lawson tijdens de GP van China Ronde 12: Lawson werd gevraagd om een balansupdate en antwoordde: “Ik heb moeite met de hobbels bij het ingaan, achterkant bij het uitgaan.” Ronde 15: Terwijl hij probeerde Lewis Hamilton achter zich te houden, zei Lawson tegen zijn race-engineer Richard Wood: “Maat, ik heb niet de grip om dit gevecht aan te gaan.” Ronde 18: “De exits zijn ook echt slecht qua tractie.” Ronde 23: “Ik duw een beetje door de voorkant heen, en dan krijg ik later snaps bij het uitgaan. Bij lage snelheid is de tractie bij het uitgaan ook echt slecht.” Ronde 27: “Ik heb zoveel moeite met de voorkant.” Ronde 34: Na een pitstop voor een nieuwe set harde banden in ronde 31, meldde Lawson in ronde 34 soortgelijke problemen: “De voorkanten beginnen echt te slijten, maar eerlijk gezegd is de achterkant bij het uitgaan zo slecht.” Ronde 38: “Ik heb geen balans, absoluut geen.” Ronde 49: “Ja, de voorkant is helemaal weg.” Ronde 54: Lawson meldt dat hij “de auto helemaal niet kan sturen.” Na de finishvlag merkte Wood op: “Ja, dat was vandaag een zware dobber.” Lawson antwoordde: “Man, het duurde één ronde, de balans was goed voor één ronde, en daarna is het gewoon, geen voorkant, en dan kan ik geen gas geven.” Lees ook: ‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1 Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes Formule 1 ‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag Formule 1 Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1 Formule 1 McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage Formule 1 Max Verstappen botst met Sky Sports en vertelt ze glashard de waarheid Formule 1 F1-coureur deze week slachtoffer geworden van heftige beroving
Formule 1 ‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag