Formule 1

Lewis Hamilton zei iets tegen Ferrari tijdens dat Damon Hill nog nooit eerder van hem had gehoord

Lewis Hamilton zei iets tegen Ferrari tijdens dat Damon Hill nog nooit eerder van hem had gehoord
Lewis Hamilton / Gettyimages

Zelfs na zes intense raceweekends in het seizoen 2025 wacht Lewis Hamilton nog steeds op dat ene moment waarop hij als Ferrari-coureur het podium mag betreden.

Hij heeft de smaak van de overwinning al geproefd met een sprintzege in China en vocht zich naar een derde plaats in de zaterdagrace in Miami.

Maar de regels zijn meedogenloos: een technische regel rond de viering van sprintraces weerhield hem ervan om officieel op het podium gehuldigd te worden. Een frustrerende start van wat een nieuw tijdperk in het rood had moeten worden.

Hamilton loopt licht achter op zijn teamgenoot Charles Leclerc, ook al heeft de doorgaans stabiele Monegask slechts één podiumplaats behaald in het seizoen 2025.

Voor Hamilton was de race in Miami vanaf het begin een gevecht bergop. Hij slaagde er niet in om zich te kwalificeren voor de top 10, wat meteen de toon zette voor de rest van het weekend.

F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen

Lees ook: F1-coureur krijgt gridstraf van 10 plaatsen

Ferrari is het even kwijt

In tijd zat hij slechts een tiende seconde achter Leclerc, maar het gemiddelde tempo van Ferrari werd pijnlijk duidelijk toen zowel de Williams-coureurs als Haas-rijder Esteban Ocon hem uit de beslissende kwalificatieronde wisten te houden.

Hamilton stelde vragen bij Ferrari’s bandentactiek tijdens de kwalificatie, wat achteraf gezien een voorbode was van de problemen die hij en Leclerc tijdens de race zouden ondervinden.

Daardoor stelde Martin Brundle scherpe vragen over Ferrari’s radioberichten tijdens de race op zondag, terwijl Damon Hill voor het eerst in zijn lange F1-carrière iets buitengewoons van Hamilton hoorde.

Hill sprak met commentator Harry Benjamin in de Chequered Flag Podcast na de race in Miami.

“Als we het over Ferrari hebben: Charles Leclerc eindigde als zevende, terwijl Lewis Hamilton genoegen moest nemen met een achtste plaats,” zei Benjamin.

“Ze zorgden voor het spektakel in de slotfase van de race.”

“Hij probeerde duidelijk Ferrari ertoe aan te zetten sneller te reageren, want tegen het einde waren er verschillen in de banden van de twee coureurs, en ze probeerden Antonelli in te halen. Hamilton vond dat hij de snelste van hen was.”

“Hij klonk best sarcastisch, vond ik, iets wat ik nog nooit eerder van Lewis heb gehoord,” antwoordde Hill.

“Het was eigenlijk best vermakelijk. Ik hoop dat de Italianen de humor begrepen, want hij zette het team op een subtiele maar duidelijke manier op hun plek.”

“Ferrari heeft al vaker vreemde en soms verwarrende berichten gestuurd, en misschien probeert Hamilton nu een schokgolf door het team te sturen en een helder signaal af te geven: ‘Zo werkt het niet, vrienden. Neem een beslissing, of ik doe het zelf.’”

Toen Piastri en Norris eenmaal Max Verstappen gepasseerd waren, bouwden ze snel een grote voorsprong op. Leclerc eindigde uiteindelijk 57 seconden achter Piastri, wat het verschil tussen Ferrari en McLaren pijnlijk illustreerde.

Hamiltons niet-uitgezonden radioberichten voorafgaand aan zijn pitstop onthulden zijn frustratie over het prestatieniveau van de auto. Het seizoen glipt Ferrari uit de vingers, en teambaas Fred Vasseur komt steeds meer onder druk te staan.

Hoewel Hamilton zich naar buiten toe positief opstelde, zal het interessant zijn om te zien hoe zijn kritiek via de radio intern binnen het team is ontvangen.

Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco

Lees ook: Alex Albon kan het niet geloven wat Carlos Sainz hem vertelde vóór de Grand Prix van Monaco

Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull

Lees ook: Yuki Tsunoda onthult een groot probleem bij Red Bull

Laatste nieuws

Lees meer nieuws