Formule 1

Lando Norris zet grote vraagtekens bij de strategie van McLaren

Lando Norris zet grote vraagtekens bij de strategie van McLaren
Lando Norris en Andrea Stella / Gettyimages

Lando Norris heeft openhartig gesproken over het opmerkelijke moment dat volgens hem McLaren de overwinning kostte bij de Japanse Grand Prix.

Volgens Lando Norris was het een tactische fout van het team om hem niet vóór Verstappen naar binnen te halen in een poging om Max Verstappen in te halen. Maar met een zucht van erkenning geeft hij toe dat de strijd om Suzuka misschien al verloren was tijdens de kwalificatie.

Max Verstappen verzekerde zijn leiding vanaf poleposition in de eerste ronde, en de viervoudig kampioen leek daarna nooit echt serieus bedreigd te worden door de achtervolgende McLaren-coureurs, Norris en Oscar Piastri.

/div>

Hoewel McLaren de snellere auto’s had, bleek inhalen op Suzuka vrijwel onmogelijk, en Norris en Piastri kregen nooit vrije baan om de snelheid van de MCL39 te benutten.

Omdat de Grand Prix van Japan een eenstopstrategie vereiste, was de enige reële kans voor Norris om voor Verstappen te komen tijdens de enige pitstop. Maar Norris ging de pits in op dezelfde ronde als zijn rivaal. Dit leidde tot een spannend moment toen Norris naast Verstappen de baan op kwam en bij het uitkomen van de pits op het gras terechtkwam.

Aangezien er ook in de tweede stint geen echte mogelijkheid was om Verstappen op de baan uit te dagen, vond Norris dat McLaren een andere strategie had moeten proberen.

Jamie Chadwick is geschokt over wat de mensen dicht bij Lando Norris hem niet vertellen

Lees ook: Jamie Chadwick is geschokt over wat de mensen dicht bij Lando Norris hem niet vertellen

Meer kans met een overcut

Norris gaf aan dat ze misschien iets meer hadden kunnen doen met de strategie, bijvoorbeeld door een overcut of een undercut te proberen. Hij zei dat ze om de een of andere reden gewoon op dezelfde ronde stopten, wat volgens hem iets is dat ze nog moeten bespreken. Achteraf gezien is altijd makkelijk praten, voegde hij eraan toe.

Norris gaf toe dat hij waarschijnlijk gewoon een undercut had moeten proberen, maar wees ook op het risico van een safety car. Hij dacht niet dat hij langer kon doorrijden, omdat hij dan waarschijnlijk een positie zou hebben verloren, wat geen optie was. Toch vond hij dat ze waarschijnlijk beter een undercut hadden kunnen proberen om iets anders te doen.

Norris dacht echter dat zelfs als hij een ronde eerder naar binnen was gegaan, het moeilijk zou zijn geweest om voor Verstappen te komen. De harde Pirelli-banden zouden tijd nodig hebben om op te warmen, wat het klassieke undercut-manoeuvre minder effectief maakte.

Norris legde uit dat een undercut op Suzuka niet gemakkelijk is, omdat de harde banden in de eerste sector niet optimaal presteren. Daarom twijfelde hij eraan of het überhaupt zou hebben gewerkt.

Volgens Norris had Verstappen altijd een kleine buffer ten opzichte van hem, en zelfs met een goede outlap dacht hij niet dat het genoeg zou zijn geweest om voorbij te komen.

Daarom gaf Norris aan dat de reden waarom hij en Oscar Piastri de race niet wonnen waarschijnlijk ligt bij de zaterdag, toen geen van beide coureurs een perfecte ronde reed tijdens de kwalificatie, terwijl Verstappen dat wel deed en zo de hele race in vrije lucht kon rijden.

Lando Norris erkende dat Max Verstappen geen fouten maakte en een solide race reed. Volgens Norris was het cruciaal dat Verstappen voortdurend in schone lucht reed, wat genoeg was om de leiding te behouden. Hij benadrukte dat, achteraf gezien, de race eigenlijk al de dag ervoor was beslist.

Norris vond ook dat McLaren iets sneller was, maar niet snel genoeg om door de vuile lucht te breken en in het DRS-gebied te komen. Hij legde uit dat, zelfs als ze daarin waren geslaagd, het alsnog een heel andere uitdaging zou zijn geweest om in te halen, aangezien inhalen op dit circuit praktisch onmogelijk is.

F1-coureur uit sessie gehaald tijdens de GP van Saoedi-Arabië, terwijl het team het probleem onderzoekt

Lees ook: F1-coureur uit sessie gehaald tijdens de GP van Saoedi-Arabië, terwijl het team het probleem onderzoekt

Rode vlag na harde Red Bull-crash in vrije training

Lees ook: Rode vlag na harde Red Bull-crash in vrije training

Laatste nieuws

Zie meer nieuws