Formule 1 Kimi Antonelli en Isack Hadjar reageren op forse crash op Silverstone Kimi Antonelli / GettyImages Door Tim Visser 9. juli 2025 Andrea Kimi Antonelli F1 nieuws Mercedes Kimi Antonelli heeft meer duidelijkheid gegeven over de gevolgen van zijn crash met Isack Hadjar tijdens de Britse Grand Prix. De jonge Italiaan werd hard geraakt in de Copse-bocht op ronde 18. Zijn Mercedes raakte daarbij zwaar beschadigd. Volgens Antonelli verloor hij door het incident een hele diffuser en daarmee ook ongeveer 100 punten aan downforce. Dat staat gelijk aan een prestatieverlies van ruim 2,5 seconden per ronde. De crash ontstond toen Isack Hadjar, die direct achter Antonelli reed, de controle verloor door de hevige regen en spray van de auto’s voor hem. Hij knalde vol op de achterkant van de Mercedes en zijn eigen Racing Bulls-wagen liep daarbij ook forse schade op. Voor Antonelli betekende het zijn vierde uitvalbeurt in de laatste zes races. Lees ook: Ferrari moet het op de belangrijkste dag van het weekend zonder teambaas stellen: ligt in het ziekenhuis Antonelli baalt als een stekker Na afloop van de race liet Antonelli merken dat hij niet bepaald blij is met hoe het nu gaat. “Het lijkt wel alsof alles momenteel fout gaat, en het is moeilijk om ergens iets positiefs in te zien,” zei hij. De jonge coureur vertelde ook dat het team een gok nam in de openingsfase van de race, maar dat de omstandigheden snel verslechterden. “We namen een risico in de eerste ronde. Toen ik naar binnen ging voor nieuwe banden, kwam de virtual safety car naar buiten. Daardoor kreeg ik de banden niet op temperatuur en met de schade was het onmogelijk om de auto op de baan te houden.” Zijn ingenieur Peter Bonnington gaf hem direct na de aanrijding de opdracht om naar binnen te komen en de race te staken. De schade aan de auto was te groot om nog door te rijden. Antonelli nam Hadjar niets kwalijk. Hij zegt dat de slechte zichtbaarheid de oorzaak was van het ongeluk. “Isack kon me niet zien, en ik remde iets eerder dan normaal omdat het zo moeilijk was te zien waar de bocht begon.” Ook Hadjar bevestigde dat het incident volgens hem niet te voorkomen was. “Na de herstart had ik misschien iets meer marge willen nemen, maar toen ik het rode licht aan de achterkant van Kimi’s auto zag, was het al te laat. Er was gewoon nul zicht. Gelukkig gaat het goed met me. Antonelli deelt die mening. Hij zei dat hij zich al bij lage snelheden niet veilig voelde op het circuit. “Ze zeiden dat we zouden herstarten, maar ik had er geen goed gevoel bij. Bij lage snelheid was het al onmogelijk om iets te zien, en op hoge snelheid zou het alleen maar erger worden.” Mercedes zal de schade aan Antonelli’s auto moeten analyseren en herstellen voor de volgende race. Lees ook: Rood-witte tape op lantaarnpalen: Slechts enkele automobilisten weten wat het betekent Lees ook: Nieuwe elektrische auto te zwaar voor B-rijbewijs Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Ferrari moet het op de belangrijkste dag van het weekend zonder teambaas stellen: ligt in het ziekenhuis Autonieuws Rood-witte tape op lantaarnpalen: Slechts enkele automobilisten weten wat het betekent Autonieuws Nieuwe elektrische auto te zwaar voor B-rijbewijs Autonieuws 7 stoelen en 200 pk voor nog geen 14.000 euro: reusachtige SUV bestormt de markt Autonieuws Betekent geen eenrichtingsverkeer: het verkeersbord dat veel mensen verkeerd begrijpen Autonieuws Meest duurzame auto’s volgens een studie: één merk overtreft alle andere
Formule 1 Ferrari moet het op de belangrijkste dag van het weekend zonder teambaas stellen: ligt in het ziekenhuis