Formule 1

Het team van Max Verstappen heeft een groot probleem in bloedheet Bahrein

Max Verstappen
Max Verstappen / Gettyimages

Red Bull is het raceweekend in Bahrein ronduit slecht begonnen. Het F1-team kampte tijdens de vrijdagtrainingen met flinke temperatuurproblemen bij de banden.

Volgens Helmut Marko is de RB21 op dit moment gewoon te traag. Max Verstappen eindigde de tweede vrije training op de zevende plaats.

Hij gaf meer dan acht tienden toe op de snelste tijd van Oscar Piastri in de McLaren. Marko bevestigde dat het team de temperatuur van de banden niet onder controle krijgt.

“De banden worden veel te heet,” zei Marko na afloop van de sessie. Hij sprak met onder anderen PlanetF1.com over de uitdagingen waar het team tegenaan loopt.

De Oostenrijker verklaarde dat het verschil in rondetijden niet te maken had met motormapping.

Volgens hem speelden de verschillende standen van de motoren geen rol in het prestatiegat.

Het grootste probleem is namelijk dat de banden van Red Bull oververhit raken.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

“Zodra de temperatuur stijgt, beginnen we te glijden, en dat maakt alles alleen maar erger,” aldus Marko.

Max Verstappen wist in Bahrein in totaal 27 ronden te rijden tijdens de tweede training.

Teamgenoot Yuki Tsunoda kwam niet verder dan de achttiende plaats, met een achterstand van 1,5 seconden.

Hij reed 25 ronden in zijn tweede officiële weekend voor Red Bull. Toch is Marko niet ongerust over Tsunoda.

“Yuki probeerde iets anders,” zei hij. “Zijn tijd is niet representatief. Hij zal morgen zeker sneller zijn.”

Een opvallend detail was dat de prestaties van Verstappen halverwege zijn stint plots verbeterden.

“Vreemd genoeg herstelde de band zich op een bepaald moment,” legde Marko uit. “En we reden dezelfde tijden als Lando. Maar dat was slechts drie of vier ronden van de vijftig.”

Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Lees ook: Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Veeleisender voor de banden

Red Bull won nog wel de vorige race in Japan, waar Verstappen dominant was. Toch liep ook dat weekend moeizaam tijdens de trainingen.

Daar waren de baantemperaturen een stuk lager, wat minder slijtage veroorzaakte.

De baan in Bahrein is met temperaturen boven de 40 graden namelijk een stuk veeleisender voor de banden. Volgens Marko past zowel het circuit als het weer niet bij hun auto.

“Toch gaan we veranderingen aanbrengen, zoals we ook in Japan deden,” aldus Marko. “We hopen op die gouden mix van setupwijzigingen zodat we morgen competitiever zijn.”

Op de vraag of het aan de downforce ligt, reageerde hij nuchter.

“Als we dat wisten, zouden we het veranderen,” zei Marko.

Red Bull heeft dus nog flink wat werk te doen voor de kwalificatie van zaterdag.

Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

Lees ook: Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Lees ook: George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Laatste nieuws

Zie meer nieuws