Formule 1

Gelekt radiobericht van George Russell onthult extreem uitdagend einde van de GP van Bahrein

Gelekt radiobericht van George Russell onthult extreem uitdagend einde van de GP van Bahrein
George Russell / Gettyimages

​George Russell beleefde een uitdagend slot van de Grand Prix van Bahrein, toen zijn Mercedes in de laatste ronden ernstige technische problemen ondervond.

De Brit had vroeg in de race de tweede plaats overgenomen van Charles Leclerc en stond er sterk voor, vooral na een Safety Car-periode halverwege de race.​

Mercedes besloot hem binnen te halen voor een set zachte banden, wat hem de kans gaf om druk uit te oefenen op raceleider Oscar Piastri bij de herstart. Maar de McLaren-coureur verdedigde effectief en hield Russell achter zich.​

Naar het einde van de race begonnen de problemen voor Russell, toen zijn transponder faalde in het tijdwaarnemingssysteem van de Formule 1, en kort daarna begon het display op zijn stuur ook te haperen.​

De teamradio onthulde ernstige problemen voor Russell in de laatste ronden, waarbij het lange tijd onzeker was of zijn Mercedes überhaupt de finish zou halen.​

Onderweg besprak hij de situatie met zijn race-ingenieur Marcus Dudley, die aangaf dat Russell voortaan DRS handmatig moest activeren vanwege een fout in het tijdsysteem van de auto.​

Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Lees ook: Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Timingprobleem

Dudley: “We hebben een probleem dat DRS beïnvloedt. Het is alleen een timingprobleem. Ik geef je een standaardinstelling om dit te omzeilen. Wanneer we dat doen, moet je wachten tot ik zeg dat je DRS kunt gebruiken.”​

Dudley: “Als ik je moet vertellen wanneer je DRS hebt, dan zal Leclerc niet in die positie zijn.”​

Dudley: “George, er is een kans dat we het display verliezen. Blijf gewoon normaal rijden als dat gebeurt.

Russell: “Ik opende per ongeluk de RS. Ik sloot hem meteen, haalde er niets uit.”

Dudley: “Correctie, George: als we het display verliezen, kunnen we geen van de knoppen op het stuur gebruiken, alleen schakelen.”​

Later in de race ontwikkelde de situatie zich tot een echt brake-by-wire (BBW)-probleem voor Russell, net toen hij onder druk kwam te staan van Lando Norris. Dudley moest hem daarom voortdurend begeleiden over welke instellingen en schakelaars hij moest aanpassen om verdere complicaties te voorkomen.

Russell: “B-B-W passief.”​

Dudley: “AFM, dat is echt.”​

Russell: “Hij zou nog steeds normaal moeten remmen, toch?”

Dudley: “Blauw standaard 10. Blauw standaard 1-0.”​

Russell: “Wat gebeurt er?”​

Russell: “Moet ik remkanalen wisselen? Hij is terug, hij is terug.”​

Dudley: “Bevestigd.”​

Russell: “Wat is de afstand tot Leclerc?”​

Dudley: “1,9 tot Leclerc. Hij staat onder druk van Norris. Nu 2,1.”​

Russell: “Hij is weer weg. B-B-W. Weer weg.”​Reuters

Dudley: “Blauw, standaard 10, aan/uit opnieuw.”

Russell: “Moet ik blauw standaard aanhouden als dat gebeurt?”​

Dudley: “Ja.”​

Pas toen Russell de finishlijn had overschreden, werd de omvang van zijn strijd duidelijk. Hij onthulde hoe extreem uitdagend het was geweest om de auto te controleren met falende remmen.​

Dudley: “Zo! Goed gereden, maat.”​

Russell: “Drie wielen aan mijn wagen.”​

Wolff: “George, fantastisch werk om de auto met zachte banden en het hele B-B brake-by-wire systeem, dat in passieve modus ging, naar de finish te brengen. Echt goed werk. Dank je. Het was niet makkelijk. Goed gedaan.”​

Russell: “Ik denk dat de blauw standaard 10-knop versleten is. Zorg voor een nieuwe voor de volgende race.”​

Dudley: “Dat zeg je niet.”​

Russell: “Het moeilijkste was dat de remmen gewoon aan en uit waren. Ze werkten consequent niet. Dat had oké kunnen zijn, maar ik wist nooit wat ik zou krijgen.”​

Na de race werd Russell onderzocht door de FIA-stewards voor het gebruik van DRS zonder toestemming, aangezien hij op het moment van activering niet binnen de vereiste één seconde van Piastri was.

Analyse van de racedata toonde aan dat Russell DRS gebruikte over een afstand van 37 meter op het rechte stuk van start-finish, wat hem een marginale voorsprong van 0,02 seconden opleverde. Volgens de stewards verloor hij echter 0,28 seconden in de daaropvolgende bocht, wat de winst tenietdeed.​

De stewards oordeelden dat het om een fout ging, aangezien de handmatige DRS-knop ook dient als activeringsknop voor de back-up radio, wat tot verwarring had geleid.​

Daarom kozen ze ervoor geen sportieve straf op te leggen, aangezien Russell geen werkelijk voordeel behaalde.

Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

Lees ook: Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Lees ook: George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Laatste nieuws

Zie meer nieuws