Formule 1

Gabriel Bortoleto baalt van wat er in de eerste ronde gebeurde

Gabriel Bortoleto
Foto: F1

De Grand Prix van China bleek een zware beproeving voor Kick Sauber. Een spin in de openingsronde voor Bortoleto en een pijnlijke fout van Hülkenberg zorgden ervoor dat beide coureurs ver terugvielen.

Zowel Gabriel Bortoleto als Nico Hülkenberg kregen al vroeg in de race te maken met incidenten. Daardoor eindigden ze uiteindelijk als veertiende en vijftiende.

Bortoleto begon zijn tweede Formule 1-race vanaf de laatste startrij. Tijdens de eerste ronde probeerde hij Ollie Bearman in te halen, maar hij verloor de controle over zijn auto.

Hij belandde in het grind en moest een vroege pitstop maken. Ondanks die tegenslag kon hij de race uitrijden. Hij kwam als zeventiende over de finish maar schoof op naar P14 na drie diskwalificaties.

George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Lees ook: George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Niet trots

Bortoleto was na afloop niet te spreken over zijn fout. “Het is jammer wat er in de eerste ronde gebeurde. Uiteraard ben ik niet trots op wat daar fout ging,” zei de Braziliaan.

“Ik probeerde Ollie in te halen maar kwam op het buitenste deel van de baan met te veel rubber. Ik zat op de vuile lijn en verloor de achterkant. Ik kon het niet houden en door alle turbulentie in ronde één maakte ik een fout en spinde.”

Toch zag hij nog positieve punten: “We weten nu een beetje waar we staan. Ik was blij dat ik niet vast kwam te zitten in het grind en de race kon uitrijden. Het was mijn eerste volledige droge race hier. Dus het was goed om onze snelheid en bandenslijtage beter te begrijpen.”

Hülkenberg had ook een moeilijke race. Hij startte als twaalfde maar verloor veel posities na een fout in bocht drie. Daardoor beschadigde hij de vloer van zijn auto en viel terug naar P19.

“Uit bocht drie verloor ik gewoon compleet de achterkant van de auto. Ik ging wijd door het grind en verloor daardoor al mijn posities,” zei de Duitser.

“Maar wat nog frustrerender was, is dat ik de vloer beschadigde. Ik verloor daarna veel downforce en dat maakte de race heel lastig.”

Omdat zijn auto beschadigd was, kon hij weinig leren van de race. Toch vond hij het positief dat hij meer ervaring opdeed met zijn nieuwe auto.

“Ik denk dat het tempo ondanks de schade niet zo slecht was. Ik moet het nog analyseren. Maar het is goed om kilometers te maken. Het zijn nog vroege dagen met deze auto. Dus ik ben blij dat ik de race kon finishen.”

Voor Kick Sauber was het al met al een race om snel te vergeten. Het team had weinig kans om te vechten met concurrenten als Haas en Racing Bulls.

Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Lees ook: McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Laatste nieuws

Lees meer nieuws