Formule 1 Formule 1-team slaat groot alarm na besluit van Donald Trump Donald Trump bij de Miami Grand Prix / Gettyimages Door T. Visser 9. april 2025 F1 nieuws Haas F1 De Amerikaanse fabrikant Haas Automation ondervindt grote gevolgen van het nieuwe handelstarievenbeleid van voormalig president Donald Trump. De Amerikaanse fabrikant Haas Automation ondervindt grote gevolgen van het nieuwe handelstarieven van de Amerikaanse president Donald Trump. Dat maakte het bedrijf bekend in een officiële verklaring. Team-eigenaar Gene Haas reageert fel op de invoering van hoge importheffingen. Trump voerde vorige week forse tarieven in op importgoederen uit de meeste handelslanden van de Verenigde Staten. Sindsdien zijn de tarieven zelfs verhoogd. Bekijk hieronder: De internationale reactie bleef niet uit, want andere landen kondigden tegenmaatregelen aan. Beurzen wereldwijd reageerden negatief. De Amerikaanse S&P 500-index verloor in een week tijd 5,83 biljoen dollar aan waarde. Dat komt neer op ongeveer 5,42 biljoen euro. De AEX-index is sinds de invoering van de tarieven ook aanzienlijk gedaald. Op die datum stond de AEX op 917,09 punten, terwijl de huidige waarde op 9 april is gezakt naar 803,10 punten. Dit betekent een daling van 12,43%. Bericht gaat verder onder het X-bericht. It’s happening. pic.twitter.com/3tUxa9yxVp— Maine (@TheMaineWonk) April 9, 2025 Volgens Haas Automation zijn de gevolgen duidelijk voelbaar. “In de afgelopen dagen hebben we een drastische afname gezien in de vraag naar onze werktuigmachines, zowel van binnenlandse als buitenlandse klanten,” aldus het bedrijf. “Uit voorzorg hebben we de productie verlaagd en overuren geschrapt in onze enige fabriek in Oxnard, Californië, waar we 1.700 mensen in dienst hebben sinds 1983.” Nieuwe aanwervingen zijn bevroren en vacatures zijn tijdelijk stopgezet. Het bedrijf zegt nog te werken aan een volledige analyse van de impact van de tarieven. Toch is het oordeel nu al zorgwekkend. Gene Haas roept de Amerikaanse overheid op tot “tariefvrijstellingen voor grondstoffen en onderdelen die cruciaal zijn voor de Amerikaanse werktuigmachinesector en het handhaven van tarieven op geïmporteerde werktuigmachines.” Volgens Trump zijn de tarieven ‘wederkerig.’ Hij beweert dat landen die meer verkopen aan de VS dan ze afnemen, nu eerlijker behandeld worden. Toch zijn de tarieven veel hoger dan eerdere importheffingen van andere landen. Zo begon Trump met een tarief van 34% op Chinese goederen. China reageerde met hetzelfde tarief, daarop verhoogde Trump de heffing tot maar liefst 104%. De angst voor een wereldwijde handelsoorlog groeit. Haas F1 zelf benadrukt dat deze economische onrust geen invloed heeft op het raceteam. Volgens een verklaring van het team is er “geen impact op MoneyGram Haas F1 Team.” “Het is business as usual voor het team,” voegt het statement toe. “Er zijn geen wijzigingen in ons ontwikkelingsplan, wervingsproces of andere projecten.” Haas F1 stapte in 2016 in de Formule 1. Het team verkleinde recent zijn NASCAR-operatie van vier naar één wagen. De dreiging voor de Amerikaanse maakindustrie is echter duidelijk. Als de tarieven niet worden aangepast, dreigt banenverlies en een structurele afname van de productie. Lees ook: Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is Lees ook: Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Zie meer nieuws Formule 1 Zak Brown wil Carlos Sainz naar McLaren halen Formule 1 Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is Formule 1 Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt Formule 1 George Russells bekentenis is muziek in de oren van Red Bull Formule 1 Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1 Formule 1 Viaplay maakt abonnement meer dan 7 euro duurder: dit is het gevolg
Formule 1 Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is
Formule 1 Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1