Formule 1

Formule 1 overweegt drastische koerswijziging: drie plannen zijn zojuist uitgelekt

Formule 1 design concept voor 2026 / FIA
Formule 1 designconcept voor 2026 / FIA

Vanaf het seizoen 2026 kunnen Formule 1-fans zich mogelijk opmaken voor ingrijpende veranderingen in de race-strategie.

Volgens berichten van het Italiaanse Motorsport.com overweegt de F1-organisatie, in samenwerking met de FIA en de teams, om pitstopregels ingrijpend te wijzigen met als doel meer variatie en spanning tijdens races te creëren.

De huidige generatie F1-auto’s zorgen er met hun aerodynamische gevoeligheid en duurzame banden vaak voor dat de snelste strategie in veel gevallen neerkomt op slechts één pitstop.

Dat beperkt in tactisch opzicht veel van de mogelijkheden van teams en zorgt ervoor dat veel races voorspelbaar verlopen. Coureurs kiezen meestal voor een start op de zachte of medium band, om daarna een lange stint te rijden op de harde band of omgekeerd.

Ook coureurs klagen steeds vaker over het gebrek aan strategische diversiteit. In Mexico stelde George Russell nog dat de Formule 1 momenteel te veel lijkt op een race naar bocht 1, vanwege het beperkte bandenverbruik en de minimale verschillen tussen strategieën.

Russell is niet zomaar een gewone coureur die klaagt. De Brit is directeur van de Grand Prix Drivers’ Association en zijn stem weegt zwaar binnen de sport.

Red Bull-coureur krijgt ineens promotie voor de laatste races van het seizoen

Lees ook: Red Bull-coureur krijgt ineens promotie voor de laatste races van het seizoen

Vooral het derde voorstel kan op veel steun rekenen

De Formule 1 Commissie die bestaat uit vertegenwoordigers van F1, de FIA en de teams bespreekt momenteel drie voorstellen om races strategisch aantrekkelijker te maken.

Het eerste voorstel is de invoering van een verplichte drie-compound-regel. Iedere coureur moet tijdens de race alle drie de droge Pirelli-bandensoorten gebruiken. Dit zou automatisch een minimaal twee-stop-strategie afdwingen.

Een ander voorstel dat de commissie afweegt gaat om de maximale afstand per band. Banden mogen bijvoorbeeld maximaal 45% van de raceafstand afleggen, wat ook minstens twee pitstops noodzakelijk maakt.

Het laatste plan waar over wordt nagedacht is om verplichte tweestops in te voeren zonder dat daarin voorschriften worden meegenomen over de compounds. Teams mogen zelf kiezen welke banden er allemaal worden gebruikt, zolang er maar twee stops worden gemaakt.

    Vooral het derde voorstel lijkt op veel steun te kunnen rekenen. Het zou teams de vrijheid geven om creatief met bandenkeuzes om te gaan, terwijl het alsnog tot meer actie en variatie op de baan leidt.

    F1-eigenaar Liberty Media zou deze voorstellen actief ondersteunen, in de hoop dat meer pitstops leiden tot spannendere races en betere televisiebeelden. Hoewel nog niets officieel is besloten, wordt verwacht dat er nog vóór het begin van het seizoen 2026 duidelijkheid komt.

    Vallteri Bottas koopt een huis op een van de mooiste plekken op aarde

    Lees ook: Vallteri Bottas koopt een huis op een van de mooiste plekken op aarde

    ‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’

    Lees ook: ‘Oscar Piastri gaat weg bij McLaren’

    Laatste nieuws

    Lees meer nieuws