Formule 1 FIA scherpt tests op flexibele achtervleugels aan vanaf Chinese GP Foto: McLaren Door T. Visser 18. maart 2025 F1 nieuws FIA Formule 1-teams krijgen vanaf de Grand Prix van China strengere tests op de flexibiliteit van hun achtervleugels. Dit heeft de FIA bevestigd. Flexibele carrosseriedelen zijn een belangrijk discussiepunt in de sport. Er zijn namelijk beschuldigingen dat sommige vleugelelementen zo ontworpen zijn dat ze de statische belastingsproeven van de FIA doorstaan, maar tijdens hoge snelheden alsnog buigen. Dit kan teams een voordeel opleveren door de luchtweerstand te verminderen of de aerodynamische balans van de auto aan te passen aan verschillende snelheden. De FIA had teams deze winter al geïnformeerd dat er meer uitdagende belastingstests zouden komen vanaf de Grand Prix van Spanje. Daarnaast moesten teams tijdens de eerste race in Australië high-definition camera’s op hun auto’s installeren om de vervorming van de vleugels te monitoren. Lees ook: Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast Analyse van de beelden Na het analyseren van die beelden heeft de FIA besloten om de tests op de bovenste achtervleugel vanaf China verder aan te scherpen. Hiermee wil de organisatie de flexibiliteit van de elementen nog verder beperken en het mogelijke effect van een “mini-DRS” tegengaan. “Artikel 3.15.17, geïntroduceerd in 2025, stelt dat als een verticale belasting van 75 kg wordt uitgeoefend op een van de uiteinden van het hoofdvlak van de achtervleugel, de afstand tussen het hoofdvlak en de flap (ook bekend als ‘slot gap’) niet meer dan 2 mm mag variëren,” aldus een verklaring van de FIA. “Vanaf de komende Grand Prix in Shanghai wordt deze limiet verlaagd naar 0,5 mm. Vanwege de korte termijn voor Shanghai wordt hier tijdelijk een tolerantie van 0,25 mm aan toegevoegd.” De FIA zegt dat alle auto’s die in Melbourne werden getest wel gewoon legaal waren volgens de oorspronkelijke 2mm-tolerantie. Stricter Rear Wing Deflection Tests Introduced for the Chinese GP! 🚨Following analysis from the Australian GP, the FIA has decided to toughen rear wing flexibility tests starting at the Chinese GP.Update to Article 3.15.17: When 75kg of load is applied to the rear wing, the… pic.twitter.com/lmG4VAdBSW— FIA (@fia) March 17, 2025 Lees ook: Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden Lees ook: George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Zie meer nieuws Formule 1 Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast Formule 1 Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden Formule 1 George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed Formule 1 Lewis Hamilton kan de les die hem als kind is ingestampt niet loslaten en dat schaadt Ferrari Formule 1 Mercedes onthult tijdlijn voor George Russells nieuwe F1-contract Formule 1 Max Verstappen heeft één ‘niet normale’ relatie bij Red Bull die hem misschien kan helpen om de F1-titel van 2025 te winnen
Formule 1 Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast
Formule 1 George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed
Formule 1 Lewis Hamilton kan de les die hem als kind is ingestampt niet loslaten en dat schaadt Ferrari
Formule 1 Max Verstappen heeft één ‘niet normale’ relatie bij Red Bull die hem misschien kan helpen om de F1-titel van 2025 te winnen