Formule 1

FIA scherpt tests op flexibele achtervleugels aan vanaf Chinese GP

McLaren
Foto: McLaren
Door T. Visser 18. maart 2025

Formule 1-teams krijgen vanaf de Grand Prix van China strengere tests op de flexibiliteit van hun achtervleugels. Dit heeft de FIA bevestigd. Flexibele carrosseriedelen zijn een belangrijk discussiepunt in de sport. Er zijn namelijk beschuldigingen dat sommige vleugelelementen zo ontworpen zijn dat ze de statische belastingsproeven van de FIA doorstaan, maar tijdens hoge snelheden alsnog buigen.

Dit kan teams een voordeel opleveren door de luchtweerstand te verminderen of de aerodynamische balans van de auto aan te passen aan verschillende snelheden.

De FIA had teams deze winter al geïnformeerd dat er meer uitdagende belastingstests zouden komen vanaf de Grand Prix van Spanje.

Daarnaast moesten teams tijdens de eerste race in Australië high-definition camera’s op hun auto’s installeren om de vervorming van de vleugels te monitoren.

Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Lees ook: Tom Kristensen is flink onder de indruk van deze F1-rookie, die in 2025 zijn teamgenoot volledig heeft overklast

Analyse van de beelden

Na het analyseren van die beelden heeft de FIA besloten om de tests op de bovenste achtervleugel vanaf China verder aan te scherpen.

Hiermee wil de organisatie de flexibiliteit van de elementen nog verder beperken en het mogelijke effect van een “mini-DRS” tegengaan.

“Artikel 3.15.17, geïntroduceerd in 2025, stelt dat als een verticale belasting van 75 kg wordt uitgeoefend op een van de uiteinden van het hoofdvlak van de achtervleugel, de afstand tussen het hoofdvlak en de flap (ook bekend als ‘slot gap’) niet meer dan 2 mm mag variëren,” aldus een verklaring van de FIA.

“Vanaf de komende Grand Prix in Shanghai wordt deze limiet verlaagd naar 0,5 mm. Vanwege de korte termijn voor Shanghai wordt hier tijdelijk een tolerantie van 0,25 mm aan toegevoegd.”

De FIA zegt dat alle auto’s die in Melbourne werden getest wel gewoon legaal waren volgens de oorspronkelijke 2mm-tolerantie.

Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

Lees ook: Adrian Newey al in de problemen bij Aston Martin: Dat gaat duur worden

George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Lees ook: George Russell vertelde de wedstrijdleiding wat hij vond van Max Verstappen die de eerste bocht afsneed

Laatste nieuws

Zie meer nieuws