Formule 1

FIA doet opvallende onthulling over nieuwe F1-auto’s in 2026

Formule 1 design concept voor 2026 / FIA
Formule 1 designconcept voor 2026 / FIA

De FIA reageert op de kritiek over de snelheid van de nieuwe generatie Formule 1-wagens.

Volgens Nikolas Tombazis, de single-seater-directeur van de FIA, ligt de focus in de discussie te veel op hoe snel de 2026-auto’s zullen zijn.

“Ik ben eerlijk gezegd verrast door hoeveel nadruk er wordt gelegd op de rondetijden. Als je uit een simulator stapt en je rijdt in een auto die anderhalve seconde trager is, denk je in eerste instantie dat dit geen goede auto is. Maar zodra je er wat meer mee rijdt, merk je dat het eigenlijk niet uitmaakt.”, zegt hij.

Daarmee wil Tombazis duidelijk maken dat het verschil in snelheid in de praktijk veel minder impact heeft dan mensen denken.

“Ik denk echt niet dat rondetijden een factor zullen zijn zodra mensen gewend raken aan deze auto’s.”, verklaart de single-seater-directeur.

Tombazis geeft daarmee aan dat dit niet alleen voor de coureurs geldt, maar dat ook voor fans het verschil in rondetijden geen groot “issue” zal worden.

Helmut Marko blijft achter zijn keuzes bij Red Bull

Lees ook: Helmut Marko blijft achter zijn keuzes bij Red Bull

Wat betekent dat in de praktijk?

De eerste simulaties geven aan dat de nieuwe generatie tussen de één en tweeënhalve seconde trager zal zijn bij de start van de regelgeving.

Daarbij verwacht de FIA dat er nog ontwikkeling volgt die die achterstand deels goedmaakt.

“We hebben niet alle data van de teams, en het kan dat sommige teams die het in het begin niet goed voor elkaar hebben iets langzamer zijn dan in onze simulaties. Maar we verwachten niet dat rondetijden een gespreksonderwerp worden.”, zegt de FIA-man.

Tombazis benadrukt hiermee dat er nog onzekerheden zijn en dat sommige teams in de eerste fase mogelijk achterblijven, maar dat dit volgens hem de discussie over rondetijden niet zal domineren.

“Ik vind het een beetje verrassend dat mensen zich daar druk om maken. Alleen als we auto’s maken die net zo traag zijn als Formule 2, dan snap ik het. Maar dat is absoluut niet het geval.”, zegt hij.

Volgens hem draait het vooral om het grotere plaatje, en het benadrukt dat de focus volgens Tombazis meer op de beleving en het racen zelf moet liggen dan op de exacte rondetijden.

“Het heeft overeenkomsten met DRS, maar ook verschillen per circuit. We werken er nu aan om het zo af te stemmen dat inhalen lastig maar haalbaar blijft.”, concludeert de directeur.

Daarnaast verdwijnen in 2026 de vertrouwde DRS-zones en wordt dit vervangen door een nieuw systeem: de Manual Override Mode, een vorm van extra boost die enigszins doet denken aan push-to-pass uit IndyCar Series.

Hoeveel voordeel dat precies geeft, is nog onderwerp van discussie, maar één ding is duidelijk: de FIA wil geen kunstmatige inhaalacties, maar wél spannende gevechten op de baan.

En over die rondetijden waar iedereen zich druk om maakt? Die zullen nauwelijks iemand opvallen als het seizoen eenmaal op gang is.

Zo kijk je de Dutch Grand Prix gratis op Viaplay

Lees ook: Zo kijk je de Dutch Grand Prix gratis op Viaplay

Max Verstappen opnieuw aangevallen door Jacques Villeneuve

Lees ook: Max Verstappen opnieuw aangevallen door Jacques Villeneuve

Laatste nieuws

Lees meer nieuws