Formule 1

Fernando Alonso haalt schouders na kritiek van Christian Horner

Aston Martin
Foto: Aston Martin

Fernando Alonso trekt zich niets aan van de zorgen over het gebruik van bergingsvoertuigen op de baan na zijn crash tijdens de Grand Prix van Australië.

Red Bull-teambaas Christian Horner en Sky Sports F1-commentator David Croft uitten kritiek op de beslissing om vrachtwagens de baan op te sturen terwijl de safety car actief was.

De marshalls en bergingsvoertuigen hadden het druk in Melbourne. Meerdere coureurs, waaronder Isack Hadjar, Jack Doohan, Carlos Sainz, Liam Lawson, Gabriel Bortoleto en Alonso, belandden in de barrières.

Dit leidde tot een groot aantal ronden achter de safety car. Op permanente circuits worden normaal gesproken kranen gebruikt om gestrande auto’s snel weg te halen.

Op stratencircuits zoals Albert Park is dat niet mogelijk. Daar worden commerciële vrachtwagens ingezet om de auto’s van de baan te halen.

Toen Alonso crashte bij de uitgang van bocht zes, werd zijn Aston Martin door zo’n vrachtwagen weggesleept. Dit zorgde voor discussie in de paddock.

Aston Martin komt met officiële reactie op overstap Max Verstappen

Lees ook: Aston Martin komt met officiële reactie op overstap Max Verstappen

Reactie Horner

Horner sprak na de race zijn zorgen uit. “Het is nooit goed om bergingsvoertuigen op de baan te zien terwijl auto’s nog rijden of bezig zijn om weer aan te sluiten,” zei hij.

“Ze hebben ons wel geïnformeerd dat ze dit gingen doen. Het was aan ons om de coureurs op de hoogte te brengen, maar zeker op een circuit dat vrij nat is, en waar vandaag zelfs ervaren coureurs spinden, is het een risico.”

Alonso zelf had geen problemen met de situatie.

“Ik weet het niet,” antwoordde hij toen hem werd gevraagd naar de controverse in aanloop naar de Grand Prix van China.

“Ik ken de details niet precies, dus het is moeilijk om er iets over te zeggen. Maar ik denk dat Melbourne geen makkelijk circuit is om auto’s te bergen.”

“Op een gegeven moment moeten ze de baan op. We hebben nu een ander systeem dan vroeger. In een gele vlag-zone, zelfs achter de safety car, moet je een langzamere rondetijd respecteren.”

“Op een gegeven moment moet die auto gewoon van de baan gehaald worden. Als iedereen zich aan die snelheid houdt, zou dat geen probleem moeten zijn.”

“Ik denk niet dat er iets geks aan de hand was. Het was onder controle.”

Helmut Marko kondigt aan wie hem moet opvolgen bij Red Bull

Lees ook: Helmut Marko kondigt aan wie hem moet opvolgen bij Red Bull

Lewis Hamilton waarschuwt Ferrari voor beslissing van George Russell

Lees ook: Lewis Hamilton waarschuwt Ferrari voor beslissing van George Russell

Laatste nieuws

Zie meer nieuws