Formule 1 F1 test 2025: hier moet je op letten Foto: Red Bull Door T. Visser 25. februari 2025 Het Formule 1-seizoen begint deze week eindelijk weer. Het Bahrain International Circuit in Sakhir is van 26 tot en met 28 februari het toneel van de officiële driedaagse pre-season tests. Alle tien teams krijgen drie dagen om hun nieuwe auto’s uitgebreid te testen. Het Formule 1-seizoen begint deze week eindelijk weer. Het Bahrain International Circuit in Sakhir is van 26 tot en met 28 februari het toneel van de officiële driedaagse pre-season tests. Alle tien teams krijgen drie dagen om hun nieuwe auto’s uitgebreid te testen. Dit is namelijk de eerste keer dat teams hun bolides echt op snelheid kunnen uitproberen. Veel renstallen hebben al shakedowns uitgevoerd tijdens filmdagen, maar daarbij mogen ze slechts 200 kilometer afleggen met speciale Pirelli-banden met minder grip. Hierdoor is de data uit die sessies zeer beperkt. De tests in Bahrein zijn cruciaal, ze vormen het enige moment waarop teams hun auto’s uitgebreid kunnen doorgronden voordat het seizoen begint. Twee sessies van vier uur Elke testdag bestaat uit twee sessies van vier uur met een lunchpauze van een uur. Teams verdelen de rijtijd tussen hun coureurs en gemiddeld krijgt elke rijder zo’n 12 uur achter het stuur. Sommige teams geven hun coureurs een volledige dag, anderen splitsen de sessies op in ochtend- en middagreeksen. De testdagen lopen dagelijks van 7:00 tot 16:00 uur Britse tijd. Dankzij live-uitzendingen kan iedereen de actie volgen via Viaplay of F1 TV. Fernando 🤝 #AMR25.Just getting started. pic.twitter.com/Pi0fAJIgZk— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) February 24, 2025 Het doel van de tests gaat verder dan alleen snelle rondetijden. Teams gebruiken namelijk fluorescerende flow-vis verf om de luchtstromen rond hun auto’s te bestuderen. Ook zijn de karakteristieke aerodynamische meetrekken te zien. Deze metingen helpen de teams te controleren of de data overeenkomt met windtunnel- en CFD-resultaten. Bernie Collins, voormalig strateeg van Aston Martin, zegt tegen Crash dat rondetijden misleidend kunnen zijn. “Het is moeilijk om ochtendsessies met middagsessies te vergelijken,” zegt Collins. “Een auto kan bijvoorbeeld 10 kilo te zwaar zijn in het begin. Dat verschil kan drie tienden per ronde schelen.” Teams focussen daarom op lange runs om brandstofverbruik en bandenslijtage te analyseren. “Een auto kan stabiel aanvoelen maar alsnog traag zijn,” aldus Collins. Dit maakt het inschatten van de krachtsverhoudingen lastig. Wel geven lichaamstaal en reacties van teamleden vaak aanwijzingen. Overzicht F1 pre-season tests in Bahrein Bij Red Bull jaagt Max Verstappen op zijn vijfde wereldtitel. Bij Mercedes krijgt het talent Kimi Antonelli de kans om testkilometers te maken naast George Russell. Op woensdag rijdt Antonelli ’s ochtends en Russell ’s middags. Donderdag wisselen ze van plek en vrijdag herhaalt dat schema zich. Ferrari, McLaren en Red Bull maken hun rijdersplanning later bekend. Bij Williams neemt Alex Albon woensdag de ochtend voor zijn rekening. Carlos Sainz test daar in de middag en op donderdag en vrijdag sluit Albon de testweek af voor het team. Voor Alpine rijden Jack Doohan en Pierre Gasly afwisselend. Doohan start woensdag en vrijdag in de ochtend. Gasly komt beide dagen in de middagsessie in actie. Met nog minder dan drie weken tot de seizoensstart is dit hét moment voor teams om hun huiswerk te controleren. Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Zie meer nieuws Formule 1 Lewis Hamilton spreekt zijn fans toe na dramatische start bij Ferrari Formule 1 Zak Brown wil Carlos Sainz naar McLaren halen Formule 1 Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is Formule 1 Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt Formule 1 George Russells bekentenis is muziek in de oren van Red Bull Formule 1 Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1
Formule 1 Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is
Formule 1 Max Verstappen wijst voormalige Red Bull-ontwerper aan die verantwoordelijk is voor McLarens succes in de Formule 1