Formule 1

F1 slaat alarm: nieuwe regel ligt klaar voor aankomende Grand Prix

Sergio-Perez-Red-Bull-Racing-Monaco-Grand-Prix-2022-Circuit-de-Monaco-Monaco.jpg

De Formule 1-paddock kijkt met argusogen naar de Qatar Grand Prix waar mogelijk een bijzondere bandenregel wordt ingevoerd.

Pirelli en de FIA werken achter de schermen aan een limiet op het aantal kilometers per set banden in Lusail. De zorg is duidelijk.

De snelle bochten en agressieve kerbstones van het Lusail International Circuit vreten namelijk aan het rubber.

Qatar heeft al sinds de eerste GP een reputatie als banden-sloper. In 2023 gold er een maximum van 18 ronden per set. Toen speelde de extreme hitte een hoofdrol en moesten teams hun strategie volledig omgooien.

Nu gaat het volgens de berichten opnieuw om de combinatie van layout en kerbs. Het circuit ligt vol lange snelle doordraaiers. Coureurs zitten daar lang onder belasting.

Red Bull in de penarie: ‘Regels geschonden’

Lees ook: Red Bull in de penarie: ‘Regels geschonden’

‘Mensen manipuleren’

Dat zorgt voor hoge temperaturen in de banden en extra spanning op de constructie.

De nieuwe ingreep waarover wordt gesproken zou neerkomen op een verplicht aantal stops. Als er een harde kilometerlimiet per set komt dan wordt de race in de praktijk een tweestopper. Dat lijkt de bedoeling.

De FIA en F1 zoeken al langer manieren om strategie minder voorspelbaar te maken. Dit seizoen werd namelijk ook al geëxperimenteerd in Monaco met een minimum van twee stops.

Die proef in Monte Carlo viel echter slecht bij de rijders. Vooral omdat het smalle stratencircuit bijna geen inhaalmogelijkheden biedt.

Teams kozen er daarom voor om met 1 auto extreem langzaam te rijden om de tweede auto te beschermen. Dat zorgde voor frustratie op de boordradio maar ook na de race.

“Ik ben gewoon een beetje teleurgesteld in de hele race en het hele weekeinde,” zei Williams-coureur Carlos Sainz.

“Het laat zien dat de overstap naar twee stops niets verandert in Monaco en dat mensen nog steeds gaan doen wat wij vandaag deden,” vertelde de Spanjaard.

Hij legde uit dat het kernprobleem niet was opgelost.

“Mensen gaan de einduitslag nog steeds met hun rijstijl manipuleren. Of we komen met een oplossing zodat je het tempo van de race niet meer kunt manipuleren zoals wij vandaag deden, of het zal altijd zo blijven,” zei hij.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

De situatie in Qatar ligt anders. Lusail is veel breder dan Monaco en kent meerdere echte remzones. De kans op filevorming achter een extreem trage auto lijkt kleiner.

De focus in de woestijn zal daarom vooral liggen op het gevecht om de wereldtitel. De race is namelijk de voorlaatste ronde van het seizoen en maakt deel uit van een drieluik dat het kampioenschap beslist.

In dat gevecht staan Lando Norris, Oscar Piastri en Max Verstappen centraal. Norris komt met vertrouwen naar het Midden-Oosten. Hij won in Brazilië beide races en pakte daar ook beide polepositions.

Daardoor gaat hij de slotfase van het seizoen in met een voorsprong van 24 punten op teamgenoot Piastri.

Verstappen moet alle resterende races winnen en hopen op problemen bij de McLarens om zich nog echt te melden in de titelstrijd.

Voor Pirelli wordt Qatar opnieuw een stresstest. De fabrikant staat tussen de druk van veiligheid en de wens van Formule 1 voor spektakel. Een te strenge limiet kan de strategie voorspelbaar maken.

Een te ruime marge kan het risico op bandenschade vergroten. Teams zullen de data van de trainingen daarom nauwkeurig uitpluizen.

De vraag boven het weekeinde blijft staan. Hoe ver kun je in Lusail gaan op 1 set banden zonder dat het misgaat.

F1-teambaas zonder overwinningen wil Max Verstappen binnenhalen

Lees ook: F1-teambaas zonder overwinningen wil Max Verstappen binnenhalen

Eén F1-coureur laat Sebastian Vettel in de steek

Lees ook: Eén F1-coureur laat Sebastian Vettel in de steek

Laatste nieuws

Lees meer nieuws