Formule 1

F1-coureur flink benadeeld door olievlek op de startgrid

F1-coureur flink benadeeld door olievlek op de startgrid

Mercedes-coureur George Russell had een veelbelovende startpositie voor de Grand Prix van China. Hij begon de race vanaf de eerste startrij na een sterke kwalificatie. Achteraf bleek hij door de aanwezigheid van een olievlek te zijn benadeeld.

Voormalig F1-coureur en analist Karun Chandhok ontdekte namelijk een probleem op de startgrid. Volgens hem lag er olie op de rechterkant van het rechte stuk bij de startlijn.

Dit was afkomstig van een support-race eerder die ochtend. Chandhok legde uit: “Je kunt zien dat er olie ligt aan de rechterkant van het rechte stuk. Ik heb met een paar Mercedes-ingenieurs gesproken en ze zijn er niet blij mee. De olie is precies in de gridbox gedropt.”

Om het probleem te verhelpen, werd cementstof gebruikt om de olie op te nemen. Maar dit loste het probleem niet volledig op.

Volgens Chandhok konden de coureurs aan die kant van de grid minder grip hebben bij de start. Mercedes-ingenieurs waren zich hier bewust van en vrezen dat dit Russell zou hinderen.

Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is

Lees ook: Charles Leclerc dringt aan: Ferrari mag 2025 pas opgeven als de F1-titel écht buiten bereik is

Brundle viel het al op

Tijdens zijn gridwalk gaf Martin Brundle toe dat de situatie niet optimaal was. De start van Russell verliep daardoor minder goed dan gehoopt.

Hoewel hij Oscar Piastri aanvankelijk uitdaagde bij de eerste bocht, werd hij snel teruggedrongen. Hij verloor posities en viel achter Lando Norris.

Russell was niet de enige die worstelde vanaf de rechterkant van de grid. Max Verstappen verloor ook twee plekken en moest beide Ferrari’s voor zich dulden.

De race stond al bekend om zware bandenstrategie na een lastige Sprint Race. Veel teams dachten dat een tweestopstrategie de beste keuze zou zijn.

Maar uiteindelijk bleek een eenstopstrategie veel effectiever. Teams die twee keer stopten, zoals Racing Bulls en Kimi Antonelli, werden hierdoor benadeeld.

Russell kwam nog dichtbij Norris in de slotfase. Zijn remmen begonnen echter minder goed te werken, daardoor kon hij de achterstand niet meer inhalen.

Lando Norris bleef hem voor en eindigde hoger in de ranglijst. Na de Grand Prix van China staat Norris nu bovenaan het kampioenschap met 44 punten.

Max Verstappen volgt met 36 punten, net voor George Russell met 35 punten. Bij de constructeurs heeft McLaren de leiding met 78 punten.

Mercedes volgt met 57 punten, terwijl Red Bull op 36 punten blijft steken.

Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt

Lees ook: Valtteri Bottas wijst op het grootste probleem dat Lewis Hamilton bij Ferrari tegenhoudt

George Russells bekentenis is muziek in de oren van Red Bull

Lees ook: George Russells bekentenis is muziek in de oren van Red Bull

Laatste nieuws

Zie meer nieuws