Formule 1 F1-commentator heeft er genoeg van: ‘Dit wil ik niet zien’ Max Verstappen na de Grand Prix van Monaco / Gettyimages Door T. Visser 25. mei 2025 F1 nieuws Grand Prix van Monaco Martin Brundle De Grand Prix van Monaco heeft flink wat kritiek opgeleverd. Oud-coureur en Sky Sports F1-commentator Martin Brundle uitte zondag tijdens de race zijn frustraties over de aangepaste regels. Volgens hem leidt het huidige reglement niet tot beter racen maar tot strategisch spelgedrag, iets wat hij verafschuwt. “Ik hou niet van deze reglementen. Ik vind het niks. Ik wil geen coureurs door het hele veld zien die een spelletje spelen,” zei Brundle live op televisie. “Dit draait om excellentie, om het hoogste niveau van autosport en ik hou er niet van om zoveel coureurs langzaam te zien rijden.” De FIA probeerde na een teleurstellende editie in 2024, waarin slechts vier inhaalacties plaatsvonden, het spektakel op het smalle stratencircuit nieuw leven in te blazen. Dit jaar werd daarom een nieuwe regel ingevoerd: elke coureur moest minimaal twee pitstops maken en daarbij minstens drie sets banden gebruiken met minstens twee verschillende compounds. De hoop was dat deze verplichting voor meer variatie in strategie zou zorgen. Lees ook: Er gaan geruchten in de F1-paddock over wat Ferrari achter de schermen in Monaco deed Ook Williams spreekt zich uit Toch bleef spektakel uit. De krappe straten van Monaco maken inhalen namelijk vrijwel onmogelijk, zeker met de huidige generatie F1-wagens. Die zijn lang, breed en zwaar. De technische regels maken het lastig om dicht achter een andere auto te rijden vanwege de turbulente ‘vuile’ lucht. Williams-teambaas James Vowles was eveneens kritisch. “Dit is niet hoe ik graag racen zie,” zei hij. “Deze regel blijft volgend jaar in deze vorm zeker niet bestaan.” Voorafgaand aan de race klonk Brundle nog voorzichtig optimistisch. “Ik hou van het idee, het is iets nieuws,” zei hij bij Sky Sports. “Laten we het een kans geven. En als het zondag werkt, betekent dat niet dat het volgend jaar ook werkt. Dat hangt af van bijvoorbeeld safety cars of rode vlaggen. Misschien hadden ze moeten bepalen dat één pitstop in de eerste helft van de race moest plaatsvinden. Anders ga je op ronde 1 de pits in, dan weer op ronde 2, en wacht je gewoon op je kans.” Brundle wees ook op de mogelijkheid dat coureurs tot vlak voor het einde zouden wachten met hun laatste pitstop, om in te spelen op een late safety car. “Maar het betekent wel, zonder twijfel, dat je niet meer naar voren kunt rijden, dan rondjes kunt rijden op Formule 2-tempo, iedereen ophoudt tot je een gat hebt gecreëerd. Of, nog erger, zoals vorig jaar: een rode vlag in ronde 1, waardoor niemand meer hoefde te stoppen.” Lees ook: Het weerbericht voor de F1 Grand Prix van Spanje Lees ook: ‘Alpine wil Colapinto vervangen door bekende F1-coureur’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Er gaan geruchten in de F1-paddock over wat Ferrari achter de schermen in Monaco deed Formule 1 Het weerbericht voor de F1 Grand Prix van Spanje Formule 1 ‘Alpine wil Colapinto vervangen door bekende F1-coureur’ Formule 1 Carlos Sainz Sr. wil FIA-voorzitter worden: Ben Sulayem reageert Formule 1 Damon Hill reageert met 4 woorden op uitspraak van Lando Norris over langzame Max Verstappen Formule 1 Locatie van de eerste F1-race in 2026 uitgelekt
Formule 1 Damon Hill reageert met 4 woorden op uitspraak van Lando Norris over langzame Max Verstappen