Formule 1 Er komt een nieuwe FIA-regel aan waar Red Bull en McLaren enorm van kunnen profiteren Red Bull en McLaren / Gettyimages Door T. Visser 10. juni 2025 F1 nieuws FIA De FIA overweegt een regelwijziging om brandgevaar door vonken te voorkomen. De FIA overweegt dit seizoen nog een nieuwe regel in te voeren die grote invloed kan hebben op de krachtsverhoudingen in de Formule 1. Het gaat om een wijziging in het materiaal van de zogenoemde skid blocks, die vonken veroorzaken wanneer de auto’s dicht bij het asfalt rijden. Deze vonken hebben al meerdere keren geleid tot brand op de droge grasranden van circuits, onder meer tijdens de Grand Prix van Japan eerder dit jaar. Journalist Christian Menath meldde op het YouTube-kanaal van Motorsport Magazin dat de FIA dit probleem zeer serieus neemt. “Er is een probleem vastgesteld. Die titanium skid blocks veroorzaken sterke vonken. Dit werd verantwoordelijk gehouden voor het feit dat de uitloopzones tijdens het weekend in Japan meerdere keren vlam vatten. Dat is precies wat de FIA in de toekomst wil voorkomen,” zei Menath. Lees ook: George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes Stalen variant Als oplossing stelt de FIA nu voor om over te stappen op stalen skid blocks. Dit zou al in de loop van dit seizoen ingevoerd kunnen worden, zonder stemming van de teams. Normaal gesproken vereist een technische regelwijziging namelijk unanimiteit onder de teams, maar bij veiligheidskwesties heeft de FIA het recht om zelfstandig in te grijpen. Over de impact van het nieuwe materiaal zijn de meningen verdeeld. Zo meldde het team van Sauber dat de slijtage van de stalen skid blocks aanzienlijk hoger is dan bij titanium. Andere teams en de FIA zelf stellen juist dat de slijtage zelfs iets lager ligt. Dit verschil is cruciaal. Als de stalen variant sneller slijt, moeten teams de rijhoogte van hun auto verhogen om schade te voorkomen. Hierdoor verandert het hele aerodynamische gedrag van de wagen. In het huidige tijdperk van grondeffect is dat zeer gevoelig. Hoe lager de auto bij het asfalt, hoe meer downforce die genereert. Menath waarschuwt dan ook: “Als je nu verplicht bent om de rijhoogte aan te passen, dan kan dat leiden tot een oneerlijk voordeel.” Volgens Guenther Steiner is dit niet de eerste keer dit seizoen dat een wijziging in de regelgeving effect heeft op de prestaties. In Spanje werd namelijk al een technische richtlijn ingevoerd rond de voorvleugels. Die moesten vanaf toen voldoen aan strengere belastingtests, nadat er vermoedens waren dat sommige vleugels bewust doorbogen. Meerdere teams kwamen met nieuwe ontwerpen, maar McLaren en Ferrari deden dat niet. Steiner zag dat McLaren juist sneller werd na deze verandering. Hij stelde dat vooral Red Bull had aangedrongen op deze aanpassing. Deze ontwikkelingen brengen dus opnieuw onzekerheid in het kampioenschap. Vooral Red Bull en McLaren zouden hier voordeel uit kunnen halen, afhankelijk van hoe hun auto’s reageren op een verhoogde rijhoogte. De FIA lijkt zich echter weinig aan te trekken van potentiële competitieve gevolgen. De prioriteit ligt nu namelijk bij de veiligheid. Dat is begrijpelijk, want naast Japan gebeurde iets soortgelijks ook tijdens de training in China vorig jaar. Toen vatte eveneens droog gras vlam door vonken van de skid blocks. Hoewel het mogelijk is om de grasranden te besproeien, werkt dit niet bij hoge temperaturen. De FIA lijkt daarom vastberaden om het probleem bij de oorzaak aan te pakken. Wat deze maatregel betekent voor de titelkansen van de teams zal de komende races moeten blijken. Maar in een sport waar millimeters het verschil maken kunnen zelfs kleine aanpassingen enorme gevolgen hebben. Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1 Lees ook: McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes Formule 1 ‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag Formule 1 Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1 Formule 1 McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage Formule 1 Max Verstappen botst met Sky Sports en vertelt ze glashard de waarheid Formule 1 F1-coureur deze week slachtoffer geworden van heftige beroving
Formule 1 ‘Wat had ik moeten doen?’: Tv-presentator gedwongen om interview met Verstappen te beëindigen na bizarre vraag