Formule 1 Eén grote chaos bij de Australische Grand Prix Foto: F1 Door T. Visser 11. maart 2025 F1 nieuws De start van het Formule 1-seizoen van 2025 staat voor de deur. Komend weekend begint het kampioenschap namelijk met de Grand Prix van Australië. Dit is de eerste race van de F1 kalender die in totaal 24 races telt en de voorbereidingen in Melbourne zijn ondertussen in volle gang. Het Albert Park Grand Prix Circuit wordt momenteel klaargemaakt voor de start van het seizoen. De teams ontvangen hun materiaal en bouwen hun garages op, zo is op de laatste foto’s vanaf het asfalt te zien. Lees ook: FIA kondigt plotseling ontslag aan Het materiaal is gearriveerd Vrachtwagens en containers vol met onderdelen en apparatuur komen binnen, want elk team heeft namelijk een enorme hoeveelheid spullen nodig om een raceweekend goed te kunnen draaien. De paddock vult zich ook langzaam met personeel van de tien Formule 1-teams. Ook officials en journalisten arriveren in de Australische stad. Formule 1-fans kijken uit naar het nieuwe seizoen. Veel ogen zijn gericht op de prestaties van de topteams. Red Bull Racing wil de dominante lijn van vorig seizoen voortzetten, maar Mercedes en Ferrari hopen dichterbij te komen. Daarnaast zijn er veel vragen over de snelheid van McLaren en Aston Martin. Zij lieten vorig seizoen namelijk flinke progressie zien. De eerste race zal een indicatie geven van de krachtsverhoudingen in 2025. Albert Park staat bekend als een uitdagend stratencircuit. De baan heeft snelle bochten en weinig uitloopzones. Dat betekent dat fouten snel worden afgestraft. Daarnaast kan het weer in Melbourne onvoorspelbaar zijn. Regen en wind kunnen een grote rol spelen in de race, en dat is precies wat er voor dit weekend voorspelt wordt. Bekijk de foto’s vanaf het Albert Park Street Circuit hieronder. Het Albert Park Circuit in cijfers Het Albert Park Circuit in Melbourne is een van de meest iconische locaties op de Formule 1-kalender. Sinds de eerste Grand Prix in 1996 heeft het circuit een rijke geschiedenis opgebouwd, met veel memorabele races. Het circuit heeft een lengte van 5,278 kilometer en slingert zich rond het schilderachtige Albert Park Lake. De baan combineert openbare wegen met speciaal aangelegde secties, wat zorgt voor een unieke mix van snelheidsuitdagingen en technische precisie. Een van de meest opvallende statistieken is het ronderecord, dat sinds 2004 in handen is van Michael Schumacher. Met een tijd van 1:24.125 reed hij in zijn Ferrari F2004 met een gemiddelde snelheid van 226,934 km/u over het circuit. De snelste kwalificatietijd staat op naam van Lewis Hamilton, die in 2018 een pole position behaalde met een tijd van 1:21.164, rijdend in zijn Mercedes W09. Albert Park staat bekend om zijn uitdagende lay-out met zestien bochten en een mix van snelle rechte stukken en technische secties. Coureurs moeten balanceren tussen agressie en precisie, vooral in de hobbelige eerste bocht die vaak zorgt voor blokkerende wielen en cruciale race-incidenten. De geschiedenis van het circuit gaat verder terug dan de moderne Formule 1. In de jaren vijftig werd Albert Park al gebruikt voor races, zij het in een andere configuratie en tegen de klok in. Het huidige ontwerp, dat sinds 1996 wordt gebruikt, draait met de klok mee en biedt een snellere en meer gestroomlijnde ervaring. Het evenement trekt jaarlijks enorme aantallen toeschouwers. In 2008 werden er volgens officiële cijfers meer dan 300.000 bezoekers geregistreerd over vier dagen, hoewel lokale media dit aantal niet bevestigden. Het circuit biedt plaats aan ongeveer 80.000 fans per dag. Michael Schumacher is recordhouder met vier overwinningen op Albert Park, gevolgd door Sebastian Vettel en Jenson Button met elk drie zeges. Een ander interessant feit is dat races op Albert Park vaak worden beïnvloed door safety cars; sinds 1993 is er in 63% van de gevallen een safety car ingezet tijdens Australische Grands Prix. Tot slot heeft Albert Park door de jaren heen ingrijpende veranderingen ondergaan om het racen te verbeteren. In 2021 werden delen van het circuit opnieuw ontworpen om hogere snelheden en meer inhaalmogelijkheden te faciliteren, hoewel er dat jaar geen Grand Prix werd gehouden om deze wijzigingen volledig te testen.: Lees ook: Red Bull doorbreekt stilte over de rol van Max Verstappen bij protest tegen George Russell Lees ook: Williams onthult wie volgend jaar hun teambaas is Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 FIA kondigt plotseling ontslag aan Formule 1 Red Bull doorbreekt stilte over de rol van Max Verstappen bij protest tegen George Russell Formule 1 Williams onthult wie volgend jaar hun teambaas is Formule 1 Robert Doornbos durft het aan en verklapt waar Max Verstappen in 2026 rijdt Formule 1 Nico Rosberg onthult bizar Ferrari-gerucht: verhuizing op komst Formule 1 Charles LecLerc niet blij met actie van Lewis Hamilton: ‘Ik haat het’