Formule 1

De Formule 1 past een belangrijke regel aan waardoor races én pitstops spannender worden

F1 regels pitstraat snelheid
Pitstop / Red Bull

Autosportfederatie FIA en verschillende stakeholders werken aan een aantal ingrepen die het racen in de F1 een stuk spannender moeten maken.

De Britse krant The Times meldt dat de Formule 1 op het punt om de snelheidslimiet in de pitstraat op te hogen naar 80 kilometer per uur om de kwaliteit van het racen te verbeteren.

De FIA heeft verschillende teams geraadpleegd over manieren om de tijd die wordt besteed aan pitstops te verkorten.

“Als we de pitstoptijd verminderen, zijn teams eerder geneigd om voor een tweestopstrategie te kiezen in plaats van een eenstopstrategie”, aldus een ingewijde.

Op circuits als Monaco en Singapore, waar momenteel een limiet van 60 kilometer per uur geldt, wordt voorgesteld deze te verhogen naar 80 kilometer per uur.

Op circuits waar de limiet al 80 kilometer per uur bedraagt, zal er geen verhoging plaatsvinden.

George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Lees ook: George Russell laat zich uit over zijn breuk met Mercedes

Regel uit 1994

De huidige snelheidslimiet in de pitstraat stamt uit 1994 en sindsdien zijn de pitlanes namelijk veiliger en beter gereguleerd geworden.

Niet alle circuits kunnen deze aanpassing doorvoeren vanwege veiligheidsredenen. Er zullen onder andere aanpassingen nodig zijn aan pitmuren en ingangen om ervoor te zorgen dat al het personeel veilig kan werken.

De wijziging wordt ingevoerd zodra dit praktisch mogelijk en veilig is. De maatregel komt op een moment dat het vuile lucht-probleem, wat het inhalen bemoeilijkt, duidelijk zichtbaar is in het laatste jaar van het huidige reglement.

Er wordt gehoopt dat de reglementen die in 2026 ingaan het probleem verder zullen indammen.

Ferrari-teambaas Fred Vasseur waarschuwde dat het seizoen zonder ingrijpen zou kunnen uitmonden in een ‘kwalificatie-wereldkampioenschap’.

“De nadruk ligt dan volledig op hoe een coureur op zaterdag presteert”, zei Vasseur.

Ook bandenleverancier Pirelli onderneemt stappen om het racen spannender te maken. Zij bieden teams namelijk zachtere bandencompounds aan, die sneller slijten en zo meer pitstops uitlokken.

Formule 1 hoopt met al deze maatregelen de races aantrekkelijker en minder voorspelbaar te maken. De pitstraatveranderingen zouden de eerste grote technische aanpassingen zijn sinds de coronapandemie.

De officiële invoering moet nog bevestigd worden, maar de verwachting is dat de aanpassing in de komende races al voelbaar zal zijn.

Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

Lees ook: Chaos bij Ferrari: Charles Leclerc klapt in de muur tijdens VT1

McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Lees ook: McLaren betrapt op stiekeme praktijken in de F1-garage

Laatste nieuws

Lees meer nieuws