Formule 1 Carlos Sainz hijst de rode vlag: ‘Ik hou niet van wat ik zie’ Carlos Sainz / Gettyimages Door L. Maas 16. april 2025 Carlos Sainz F1 nieuws FIA Williams Het zit Carlos Sainz allemaal niet lekker, met name met betrekking tot de aankomende regelwijzigingen die in 2026 van kracht worden. De Spaanse coureur is niet enthousiast over de plannen die klaarliggen voor de koningsklasse van de autosport, en dat heeft hem ertoe gebracht het idee te steunen om de V10-motoren terug te brengen in de sport. Vanaf 2026 staat de Formule 1 aan het begin van een nieuw tijdperk, waarin zowel de motor- als chassisconfiguraties ingrijpend worden gewijzigd. Deze regels zijn vastgesteld tot 2030 en markeren een belangrijke stap richting een duurzamere en technologisch geavanceerdere sport. Maar juist deze ontwikkeling stuit op weerstand bij meerdere betrokkenen in het veld. De bezorgdheid richt zich vooral op de toekomst van de motoren en hun toenemende complexiteit, wat heeft geleid tot debat in zowel de paddock als onder fans. Tijdens de Grand Prix van Bahrein vonden daarom belangrijke vergaderingen plaats tussen de FIA, de F1-leiding en de motorfabrikanten, waarin de toekomst van de technische ontwikkeling van de sport werd besproken. Daarbij kwam het idee van een mogelijke herintroductie van V10-motoren opnieuw ter sprake als alternatief voor de steeds meer hybride en duurzame technologie. Carlos Sainz was openhartig over zijn gevoelens voorafgaand aan de bijeenkomst en zei: “Ik zou geen uitgesproken voorstander zijn van een terugkeer van de V10-motor als ik enthousiast was over wat ik zie voor 2026,” zei Carlos Sainz tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein. Lees ook: ‘Geheime ontmoeting tussen Max Verstappen Toto Wolff op Sardinië’ Pleidooi voor de V10 “Maar ik ben niet echt te spreken over wat ik zie voor 2026. Niet over wat de auto gaat doen, wat de motor gaat doen, of hoe het allemaal gaat functioneren. Ik wil graag een V10-motor terug met wat aanpassingen, en liefst eerder dan later.” Hoewel sommigen hebben gesuggereerd dat zo’n verandering al in 2027 of 2028 zou kunnen worden doorgevoerd, werd na de bijeenkomst in Sakhir duidelijk dat die mogelijkheid voorlopig is uitgesloten. Toch is het niet uitgesloten dat de discussie op een later moment opnieuw op tafel komt, wanneer de nieuwe regels in de praktijk zijn getest. Sainz erkent deze aanpak, maar benadrukt tegelijkertijd dat de ontevredenheid in de paddock toeneemt: “Maar tegelijkertijd is het ook niet helemaal eerlijk om de nieuwe regels geen kans te geven, als iedereen zegt dat ze zo goed zijn,” zei hij, en voegde eraan toe: “Maar iedereen lijkt te denken dat ze niet meer zo goed zijn, en dat is de reden waarom het onderwerp opnieuw besproken wordt. Het voelt een beetje vreemd.” Tot slot benadrukte hij dat het niet aan hem is om de beslissing te nemen: “We zullen zien waar het eindigt. Het is niet aan mij, maar een politieke beslissing. Het zijn de grote bazen die beslissen.” Lees ook: Onrust binnen Red Bull: medewerkers krijgen geheimzinnige instructie Lees ook: Max Verstappen krijgt slecht nieuws: ‘Twee tot drie jaar’ Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 ‘Geheime ontmoeting tussen Max Verstappen Toto Wolff op Sardinië’ Formule 1 Onrust binnen Red Bull: medewerkers krijgen geheimzinnige instructie Formule 1 Max Verstappen krijgt slecht nieuws: ‘Twee tot drie jaar’ Formule 1 Lando Norris komt met statement na ’turbulente week’ Formule 1 Cadillac F1 zet streep door Daniel Ricciardo: teambaas geeft uitleg Formule 1 Christian Horner al in verband gebracht met vier F1-teams