Ferrari blijft bij de 1-pilarige lastige achtervleugel

Gepubliceerd: Bijgewerkt op 311 weergaven
comeback Charles Leclerc pakt pole in Baku

Ferrari verlegt al tientallen jaren de grenzen van innovatie en technologie in de Formule 1. Maar dit seizoen heeft het Italiaanse team een gedurfde stap gezet met een nieuwe achtervleugel met één pilaar. Het concept heeft gemengde kritieken gekregen van zowel fans als experts vanwege de duidelijke ontwerpfouten, maar Ferrari is vastbesloten door te gaan met de ontwikkeling ervan.

Tijdens de Grand Prix van Bahrein had Ferrari het moeilijk om zich aan te passen aan de éénstijlige achtervleugel. Eerst ontdekte het team dat het gebrek aan steun betekende dat de luchtstroom niet zo consistent en stabiel was als hij had moeten zijn. Dit leidde er weer toe dat de auto minder goed reageerde en er af en toe DRS-problemen optraden.

Het tweede probleem was het effect van de enkele pilaar op de balans van de auto. Ferrari ontdekte dat de achterkant van de auto instabieler was, vooral bij snelle richtingsveranderingen. Het resultaat was een algehele vermindering van de prestaties van de auto, en het team had duidelijk moeite om de verloren tijd in te halen.

Ondanks de duidelijke problemen gelooft Ferrari nog steeds dat de eenstijlige achtervleugel de weg vooruit is voor de F1 auto. Het team gelooft dat het concept kan worden verfijnd en verbeterd, en dat de voordelen van de enkele pilaar uiteindelijk zullen opwegen tegen de nadelen.

Ferrari gelooft ook dat het concept een toekomst heeft buiten de F1, misschien zelfs in andere vormen van autosport. Met het streven van het team naar innovatie en vooruitgang is het waarschijnlijk dat de eenstijlige achtervleugel nog enige tijd een belangrijk onderdeel zal blijven van het Ferrari F1-pakket.

Terwijl Ferrari doorgaat met het ontwikkelen en verfijnen van de éénstijlige achtervleugel, zal het interessant zijn om te zien hoe het concept zich ontwikkelt. Met de toewijding van het team aan innovatie bestaat er geen twijfel over dat het concept potentieel heeft, en het zal zeker fascinerend zijn om te zien hoe het de prestaties van Ferrari in de toekomst beïnvloedt.

Is dit een groter succes dan de 2-pilarige achtervleugel?

Het revolutionaire 1-pilarige ontwerp is bedoeld om de luchtweerstand te verminderen, de aerodynamica te verbeteren en de Ferrari F1 auto een uniek uiterlijk te geven. Hoewel de F1 achtervleugel met één pilaar al tijdens enkele tests en kwalificatiesessies te zien was, heeft het team laten weten dat hij zich nog in een ontwikkelingsstadium bevindt. Teamleider Mattia Binotto zei onlangs dat de F1-achtervleugel met één pilaar “moeilijk” is, maar dat Ferrari er naar zal blijven streven omdat hij meer aerodynamische prestaties biedt dan een ontwerp met twee pilaren.

Het concept van F1 achtervleugels met één pilaar stamt uit het midden van de jaren ’90, toen Williams een soortgelijk ontwerp gebruikte op hun FW15C. Het was destijds een revolutionaire zet, want de conventionele wijsheid was dat een ontwerp met twee zuilen het meest efficiënt was. De F1-achtervleugel met één pilaar kreeg meer tractie toen Ferrari hem in 2019 testte, en het team lijkt vastbesloten om de ontwikkeling ervan voort te zetten.

De sleutel tot de F1-achtervleugel met één pilaar is het gemak van fabricage en installatie. Het ontwerp maakt complexe steunen en beugels overbodig, wat resulteert in een lichtere en efficiëntere oplossing. Het ontwerp maakt ook een veel grotere flexibiliteit in het ontwerp mogelijk, want de F1 achtervleugel met één pilaar kan worden aangepast aan de aerodynamische behoeften van een specifieke auto.

De belangrijkste uitdaging voor Ferrari is een manier te vinden om de aërodynamische prestaties van de F1 achtervleugel met één pilaar te optimaliseren. Hoewel het team al enkele positieve testresultaten heeft gezien, valt nog te bezien of het ontwerp succesvol zal blijken in de competitie. Het team heeft al opgemerkt dat er extra werk nodig zal zijn om de vleugel geschikt te maken voor gebruik in raceomstandigheden, dus het zal interessant zijn om te zien hoe Ferrari de komende maanden doorgaat met deze “moeilijke” eenstijlige F1 achtervleugel.

Dit vind je misschien ook leuk

Plaats een Reactie

Over Racing.nl

Racing.nl is de ultieme bestemming voor Formule 1 fans! We brengen je al het laatste nieuws, meningen en informatie over de sport, evenals uitslagen en live verslag van elke race. Of je nu een die-hard fan bent of net begint, bij ons kun je terecht voor alles over racing.

Komende races

Wil je weten wanneer de eerstvolgende formule 1 race is? Bekijk de formule 1 race kalender voor het overzicht van de trainingen, kwalificaties en races. Klik op de knop hieronder.

© Copyright Racing.nl 2024 | Alle rechten voorbehouden

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies om je ervaring te verbeteren. Accepteren Lees meer

Privacy & Cookiebeleid