De Grand Prix van Singapore heeft voor een spannende race gezorgd met een mix van strategieën en onverwachte wendingen. Lando Norris, die op pole position startte, bewees zijn snelheid en beheersing op het circuit, terwijl Max Verstappen zijn best deed om de schade te beperken in de strijd om het kampioenschap.
De start en de eerste ronden
De race begon met een sterke start van Norris, die zijn positie goed verdedigde. Verstappen, die naast hem op de tweede plek stond, had een solide start maar kon niet voorkomen dat Hamilton, die op softs reed, hem bijna voorbijstak. Tsunoda en Sainz hadden een slechte start, wat leidde tot een terugval in de rangen. De oplettendheid van Leclerc en Colapinto hielp hen om naar voren te komen, terwijl Perez met moeite probeerde aan te sluiten.
Singapore staat bekend om zijn uitdagende inhaalmogelijkheden, en dit bleek ook nu weer waar te zijn. Tijdens de eerste ronden ontstond er al snel een lange trein van auto’s achter de topteams, met Albon die vroeg in de race uitviel door technische problemen.
Halverwege de race
Norris was inmiddels ver weggereden van de rest van het veld en had na twintig ronden een voorsprong van vijftien seconden op Verstappen. Hamilton en Russell konden het tempo van Max niet bijhouden, wat betekende dat hij zich kon concentreren op het verdedigen van zijn positie. De pitstops begonnen ook een grote rol te spelen; Hamilton stopte om zijn zachte banden te verwisselen, terwijl Russell zijn positie kon behouden maar met een aanzienlijke achterstand.
Piastri, die achter Russell reed, had zijn kansen verspeeld door een slechte kwalificatie. Leclerc had ondertussen zijn weg gevonden voorbij Hulkenberg naar P4, maar hij zat vast achter Alonso en had moeite om verder naar voren te komen.
De laatste ronden
Naarmate de race vorderde, leek het erop dat Norris de overwinning veilig zou stellen. Het team van Ferrari gaf teamorders om Sainz opzij te laten voor Leclerc, maar dit hielp ook niet echt in de strijd voor de overwinning. Piastri lukte het uiteindelijk om Russell in te halen, maar de afstand tot Verstappen bleef aanzienlijk.
In de laatste ronden bleef het spannend, vooral voor Ricciardo die onder druk stond van Tsunoda. De race had nog geen safety car gezien, wat ongebruikelijk is voor Singapore. Piastri kwam niet dichterbij Verstappen, wat betekende dat Max de race met een zekere afstand zou eindigen.
Eindresultaat
Norris won de race met een indrukwekkende prestatie, wat hem zeven punten opleverde boven Verstappen. Ondanks dat hij niet op het podium stond, bleef Max sterk in de strijd om het kampioenschap. Russell voltooide de top vier, gevolgd door Leclerc en Hamilton.
Hieronder zijn de resultaten samengevat:
# | Coureur | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1 | Lando Norris | McLaren | LAP 62 |
2 | Max Verstappen | Red Bull | +20.945 |
3 | Oscar Piastri | McLaren | +41.823 |
4 | George Russell | Mercedes | +61.040 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | +62.430 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | +85.248 |
7 | Carlos Sainz | Ferrari | +96.039 |
8 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1L |
9 | Nico Hulkenberg | Haas | 1L |
10 | Sergio Pérez | Red Bull | 1L |
11 | Franco Colapinto | Williams | 1L |
12 | Yuki Tsunoda | VCARB | 1L |
13 | Esteban Ocon | Alpine | 1L |
14 | Lance Stroll | Aston Martin | 1L |
15 | Guanyu Zhou | Stake | 1L |
16 | Valtteri Bottas | Stake | 1L |
17 | Pierre Gasly | Alpine | 1L |
18 | Daniel Ricciardo | VCARB | 1L |
19 | Kevin Magnussen | Haas | DNF |
20 | Alexander Albon | Williams | DNF |
Vooruitblik
De volgende race staat gepland voor 20 oktober in Texas. Met nog enkele spannende races te gaan in Mexico, Brazilië, Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi, kan alles nog veranderen in het kampioenschap. Verstappen moet zijn beste beentje voorzetten om zijn titel te verdedigen tegen Norris en andere uitdagers die niet zullen aarzelen om hem onder druk te zetten.