Het opmerkelijke debuut van de Safety Car in de F1

106 weergaven
Eerste formule 1 safety car maakte 50 jaar geleden debuut tijdens GP Canada

Vandaag de dag is het heel gewoon in de Formule 1 dat er een safety car wordt gebruikt in bepaalde situaties om de snelheid van de coureurs te verminderen, zoals bij het opruimen van de baan na een crash of ongeluk. Maar dit was niet altijd het geval.

De allereerste safety car in de F1

Het gebruik van de safety car begon pas in 1973 tijdens de GP van Canada, met een opvallende gele Porsche 914. Terug in 1973 maakte deze bijzondere wagen zijn debuut tijdens de Canadese Grand Prix, uitgerust met twee felgele vlaggen die aan de achterkant waren vastgenageld om duidelijk te maken wat zijn doel was. Nu, bij de aanstaande Grand Prix in Canada, markeert dit historische moment zijn 50-jarig jubileum.

Safety car maakt zijn onverwachte entree op het circuit

In 1973 vond de Canadese Grand Prix plaats op het Mosport Park, op het vier kilometer lange circuit. De Grand Prix was de veertiende en voorlaatste race van het Formule 1-seizoen, waarin Jackie Stewart al de kampioenstitel had veroverd. Echter, de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap was nog volop gaande.

Het regende flink aan het begin van de race, wat resulteerde in enkele opmerkelijke prestaties van de coureurs. Een jonge Niki Lauda, die als achtste moest starten in zijn BRM P160, veroverde brutaal de leiding in de race na slechts drie ronden. Na verloop van tijd stopte de regen en kozen veel coureurs ervoor om pitstops te maken voor nieuwe banden die geschikt waren voor droge omstandigheden. In een tijd waarin pitstops nog niet gebruikelijk waren, zorgde dit voor veel opwinding en veranderingen in de posities van de coureurs.

Helaas vond er tijdens de race nog een dramatische gebeurtenis plaats. In ronde 32 botsten Jody Scheckter van het McLaren-team en Francois Cevert van Tyrrell tegen elkaar op de baan, waardoor ze crashten en de doorgang voor de andere coureurs blokkeerden. Voorafgaand aan de race waren er nieuwe regels opgesteld om met dit soort situaties om te gaan. Volgens deze regels werd er besloten om een gele Porsche 914 het circuit van Mosport Park op te sturen om de leider van de wedstrijd op te halen. Hiermee maakte de safety car zijn entree, maar niet op de manier waarop het oorspronkelijk bedoeld was.

Safety car haalt de verkeerde coureur op

Tijdens de pitstops ontstond er veel chaos en in die chaos maakte de Nederlands-Canadese safety car-coureur genaamd Eppie Wietzes een vergissing door de verkeerde coureur, Howden Ganley, op te pikken. Op dat moment was Ganley echter niet de leider in de wedstrijd.

Hierdoor slaagden enkele coureurs erin om aan de safety car te ontsnappen en sloten zij achteraan in de rij met een voorsprong van één ronde op de rest. Niemand wist precies wie er op dat moment echt aan de leiding lag. Toen de safety car uiteindelijk naar binnen ging en de laatste 45 ronden werden verreden, was het Ganley die als eerste de finishvlag passeerde.

Onenigheid over winnaar na chaotische race

Er was veel onenigheid over wie de race had gewonnen. Sommigen dachten dat Emerson Fittipaldi van Lotus had gewonnen, anderen noemden Jackie Oliver van Shadow, en ook Peter Revson van McLaren werd genoemd als mogelijke winnaar. Alle teams kwamen bij elkaar om hun handgeschreven gegevens te bestuderen en te vergelijken. Na uitgebreid overleg werd ontdekt dat enkele coureurs een extra ronde hadden gereden ten opzichte van de rest, omdat ze erin waren geslaagd om aan de safety car te ontsnappen te midden van alle chaos. Uiteindelijk werd de overwinning toegekend aan de Amerikaan Peter Revson, met Fittipaldi op de tweede plaats en Oliver op de derde plaats.

Na dit incident zagen we de safety car lange tijd niet meer terug, totdat deze op 28 maart 1993 weer werd geïntroduceerd. Sindsdien is de safety car nooit meer verdwenen van het racecircuit en het lijkt erop dat dit voorlopig zo zal blijven.

De moderne Mercedes-AMG safety car

De hedendaagse Mercedes-AMG safety car, die momenteel gebruikt wordt in de Formule 1, is voorzien van een krachtige vier liter twin-turbo V8-motor die maar liefst 730 pk levert. Met een ongelooflijke acceleratie van slechts 3,2 seconden kan deze safety car in een oogwenk een snelheid van 100 kilometer per uur bereiken. Bovendien kan hij een indrukwekkende topsnelheid van 325 kilometer per uur halen, waardoor hij in staat is om op adembenemende snelheid over het circuit te razen en de coureurs te begeleiden tijdens incidenten.

Dit vind je misschien ook leuk

Plaats een Reactie

Over Racing.nl

Racing.nl is de ultieme bestemming voor Formule 1 fans! We brengen je al het laatste nieuws, meningen en informatie over de sport, evenals uitslagen en live verslag van elke race. Of je nu een die-hard fan bent of net begint, bij ons kun je terecht voor alles over racing.

Informatie

Komende races

Wil je weten wanneer de eerstvolgende formule 1 race is? Bekijk de formule 1 race kalender voor het overzicht van de trainingen, kwalificaties en races. Klik op de knop hieronder.

© Copyright Racing.nl 2024 | Alle rechten voorbehouden

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies om je ervaring te verbeteren. Accepteren Lees meer

Privacy & Cookiebeleid