Autonieuws Nieuw verkeersbord gespot in Oost-Nederland: dit betekent het voor jou Nieuw verkeersbord / Shutterstock Door Michel Borggreve 4. juni 2026 F1 nieuws Een nieuw verkeersbord is opgedoken in Oost-Nederland, maar slechts weinig mensen weten wat het betekent. Negeer je het, dan kan dat je duur komen te staan. Arnhem heeft er een nieuw verkeersbord bij en dat bord heeft een heel duidelijke boodschap. Wie het centrum inrijdt, ziet sinds 1 juni een bord dat aangeeft dat je een zero-emissiezone binnenkomt, een gebied waar schadelijke uitstoot niet meer welkom is. Andere Nederlandse steden gingen Arnhem al voor, maar nu gelden ook hier de strengere regels die steeds meer gemeenten invoeren. Een zero-emissiezone is een afgebakend stadsgebied waar voertuigen die schadelijke stoffen uitstoten niet meer mogen rondrijden. Het doel is het terugdringen van CO2 en het verbeteren van de luchtkwaliteit in drukke stedelijke gebieden. “Om de luchtkwaliteit en daarmee de leefomstandigheden te verbeteren. Minder uitstoot betekent een betere lucht,” aldus Ike de Rooij van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Concreet betekent dit dat bestel- en vrachtwagens op benzine, (bio)diesel of LPG op termijn de zone niet meer in mogen. Arnhem gaat daarin een stap verder dan veel andere steden door ook oudere dieselauto’s te weren uit het centrum. Eigenaren van een stationwagen zonder achterbank moeten goed opletten, want die valt juridisch gezien namelijk in de categorie bestelwagen en heeft een ontheffing nodig van de RDW om de zone toch in te mogen rijden. Via een kentekencheck op de website Op Weg Naar Zes kun je zelf controleren of jouw voertuig de zone in mag. Voor dieselauto’s in de categorieën 0 tot en met 4 geldt een verbod, en voor bussen zijn de uitstootcategorieën 0 tot en met 5 niet toegestaan in de Arnhemse zone. Lees ook: Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen Zo herken je de zone Het nieuwe verkeersbord bestaat uit twee duidelijk te onderscheiden delen. Het bovenste rechthoekige gedeelte toont een rode cirkel met daarin een auto en uitlaatgassen, op een witte achtergrond. Daaronder staat aangegeven welke voertuigen geen toegang hebben tot het gebied, zoals personenauto’s, bestelwagens en vrachtwagens. Staat er ook een camerasymbool op het bord, dan worden overtreders actief geregistreerd door camera’s in de directe omgeving. Op enige afstand van de grens van de zone staan bovendien waarschuwingsborden, zodat bestuurders nog de kans hebben om tijdig om te rijden voordat de zone officieel begint. Het centrum van Arnhem was al langer aangewezen als milieuzone, maar de regels zijn per 1 juni aanmerkelijk strenger geworden. Naast zero-emissiezones bestaan er in Nederland ook reguliere milieuzones in andere steden, waar bepaalde dieselvoertuigen eveneens verboden zijn. De bijbehorende borden lijken sterk op die van zero-emissiezones, al verschijnen bij milieuzones extra cijfers van 0 tot en met 5 onder de voertuigsymbolen, wat het onderscheid aangeeft tussen de twee typen zones. Tekst gaat verder onder de afbeelding. In Eindhoven zijn ook milieuzones te vinden / Shutterstock Boete pas vanaf december Rijd je toch de zone in terwijl je voertuig dat niet mag, dan riskeer je een boete van 130 euro. Handhaving gebeurt via vaste camera’s in de zone, maar ook scanauto’s en buitengewone opsporingsambtenaren kunnen boetes uitschrijven aan overtreders. Arnhem kiest er vooralsnog voor om bestuurders de tijd te geven zich aan te passen. Tot en met november 2026 worden overtreders namelijk alleen gewaarschuwd en ontvangen zij geen daadwerkelijke boete. Pas vanaf 1 december 2026 wordt er volledig gehandhaafd en loop je bij overtreding het risico op een flinke financiële sanctie. De invoering van zero-emissiezones past in een bredere nationale beweging richting schonere en gezondere steden. Steeds meer gemeenten sluiten zich aan bij dit systeem, waarbij elke stad zelf bepaalt hoe snel en hoe streng de overgang verloopt. Arnhem kiest met zijn geleidelijke aanpak bewust voor een zachte landing, maar de richting voor de komende jaren is glashelder. Lees ook: ‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen Lees ook: Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten Deel het artikel Waar wil je delen? Facebook LinkedIn Email Kopieer link Laatste nieuws Lees meer nieuws Formule 1 Red Bull wil het contract van Max Verstappen aanpassen Autonieuws ‘Deze camper is alles wat ik nog heb’: man dreigt laatste thuis te verliezen Autonieuws Google Maps verandert eindelijk iets waar veel automobilisten op wachtten Autonieuws Fans schrikken van nieuw GTA 6-cijfer: ‘Dat kan toch niet waar zijn?’ Autonieuws België gaat tol heffen aan Nederlanders: dit gaat het je kosten Autonieuws Volvo start onderzoek naar aanleiding van deze beelden uit Rusland